Børs og finans

Vill, villere, Havila

Et mirakel på Sunnmøre? - Nå har jeg sett alt, sier Tom Hauglund.

Tom Hauglund. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Tom Hauglund. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
25. januar 2017 - 15:38

Mandag denne uken varslet Havila Shipping markedet om en 3-årig kontrakt med Reach Subsea for subsea-fartøyet Havila Subsea.

Avtalen omfatter også to opsjonsperioder, hver på ett år. Ratene sto det ingenting om.

Skipet med et mannskap på 50 ble lagt i opplag i desember 2015, og ligger i opplag på Leinøya i Herøy, skriver Sunnmørsposten. I fjor forsøkte kreditorene å tvinge frem et salg av skipet - uten å lykkes.

Aksjen har tatt fullstendig av i etterkant av kontrakt, og stiger onsdag ettermiddag hele 110,2 prosent til 3,51 kroner.

- Risikoen er ellevill

- Her har markedet tatt helt av på greie nyheter. Selskapet opererer med en flåte på 27 båter, og denne kontrakten er på én båt, skriver investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet i en kommentar Hegnar.no har fått tilgang til. 

Han karakteriserer risikoen ved å kjøpe Havila-aksjer på 3,50 kroner som ellevill.

- Ser man på det fundamentale, skriker det «hopp av båten», legger økonomen til.

Hauglund viser til at restruktureringen av det skakkjørte supplyrederiet ble godkjent i generalforsamlingen 4. januar.

- Aksjekapitalen skal nedskrives. Går alt etter planen, vil restruktureringen gjennomføres 20. februar, og nye aksjer bli handlet slutten av februar, sier han.

Les også: Livsfarlige aksjer: Din investering kan bli til smuler - over natten

1,55 mrd. nye aksjer

Restruktureringplanen omfatter blant annet utstedelse av 118,2 millioner kroner i ny egenkapital, 46,2 millioner kroner i konvertibelt lån som tegnes av nåværende hovedaksjonær Havila Holding og en reparasjonsemisjon på 30 millioner kroner rettet mot øvrige aksjonærer (utenom Havila Holding)

- I tillegg utstedes opsjoner til obligasjonseiere. Men om man tar utgangspunkt i bare fakta og gjelden blir konvertert, vil du få inn 1,55 milliarder aksjer på 12,5 øre, forteller Hauglund.

I dag er det 30 millioner aksjer i selskapet. 

- På dagens kurs (3,50 kroner) tilsvarer disse 1,58 milliarder aksjene en prising på 5,5 milliarder kroner. Legger du til gjelden per 30/9 2016 på 4,55 milliarder kroner (5,5 milliarder minus 950 millioner som blir restrukturert), priser man selskapet på en EV (enterprise value) på 10 milliarder kroner, forklarer Nordnet-økonomen. 

Vi tar også med bankbeholdningen i rederiet, som ved utgangen av 3. kvartal var på 310 millioner kroner.

Les også: - Prosafe er boblepriset

- Prosafe om igjen

Hauglund sammenligner EV med flåtens bokførte verdi per 30/9 2016: 5,6 milliarder kroner.

- Når et selskap på konkursens rand prises til det dobbelte av bokførte verdier, har jeg sett alt. Dette er Prosafe om igjen (aksjen ble handlet til 1,40 kroner, mens emisjonen var på 25 øre). Aksjen falt til 25 øre, her er det 12,5 øre, sier investeringsøkonomen.

- Jeg sier ikke at aksjen skal falle til 12,5 øre, men at den står over 50 øre når de nye aksjene kommer i slutten av februar, vil være et mirakel i mine øyne, avslutter han.