Børs og finans

- Det koker ned til om man tror de skal lykkes på langdistanse

Aksjekursen til flyselskapet har falt som en stein etter kvartalsrapporten, men på sikt skal aksjen opp tror analytikere. 

Boeing 787. Foto: Jørgen Syversen.

Boeing 787. Foto: Jørgen Syversen.

Artikkel av: Are  Strandli
17. februar 2017 - 18:32

Flere meglerhus har høvlet kursmålene på Norwegian i kjølvannet av kvartalsrapporten der det fremkom at enhetskostnadene vil øke som følge av den økte satsingen på langdistanse. 

DNB Markets har nedgradert aksjen til selg fra hold, og kuttet kursmålet til 210 kroner, fra tidligere 275 kroner. 

ABG Sundal Collier kutter kursmålet til 200 kroner, fra tidligere 240 kroner, mens Morgan Stanley gjentar et kursmål på 210 kroner.

Noen er imidlertid mer positive enn andre. 

Magnus Berg i Arctic Securities påpekte overfor Hegnar.no torsdag at han fortsatt har stor tro på selskapet på litt sikt. 

- Fra 2019 og utover vil veksttakten gå ned, og da vil også kostnadsbildet endres. Vi endrer derfor ikke vårt fundamentale syn på selskapet eller aksjen på bakgrunn av dagens rapport, skrev han i en epost til Hegnar.no. 

Han har en kjøpsanbefaling på aksjen med et kursmål på 450 kroner. 

Pareto er bull

En som er enda mer positiv er analytiker i Pareto Securities, Jon D. Gjertsen. Han har et kursmål på 480 kroner - et kursmål han satte ned fra 520 kroner i kjølvannet av kvartalsrapporten.

I et intervju med Karl Oscar Strøm på selskapets egen hjemmeside, forteller han om hvorfor han fortsatt er så sterk i troen på den upopulære Norwegian-aksjen. 

I likhet med Berg peker han på at kostnadene økes kraftig de neste to årene på grunn av den enorme satsingen på langdistanse, og i tillegg til at åpningen av flere nye ruter vil gi føre til prispress i starten før rutene modnes.  

- Det blir en stor effekt i det korte bildet fordi veksten er så høy, sier han.

Gjertsen er veldig entusiastisk til nettopp langdistansesatsingen, og peker på at de har markedet litt for seg selv som lavprisoperatør.

 - De møter veldig lite lavkostkonkurranse, noe som bør være positivt for marginene, analyserer han.

På kort sikt medgir han likevel at inntjeningen vil bli laber.

- 2017 og 2018 vil bli relativt svakt inntjeningsmessig, sier han og anslår et resultat pr aksje på 12 kroner i 2017, og 24 kroner i 2018 før det vil komme en innhøstingsfase.

Forventet resultat pr aksje i 2019 er 64 kroner, og i 2020 er det 107 kroner. 

Når det gjelder de varierende kursmålene til forskjellige analytikere, påpeker Strøm at det kommer an på horisonten.

 - Vi velger å se lenger frem, sier han. 

Populær shortkandidat

Norwegian har i lang tid vært den mest populære aksjen å sitte short i på Oslo Børs.

Interessen ble ikke mindre etter torsdagens rapport.

Ifølge den oppdaterte oversikten til Finanstilsynet, økte andelen utestående aksjer i Norwegian som er shortet fra 12,89 prosent til 13,40 prosent mellom onsdag og torsdag.

Den reelle andelen er nok høyere da Finanstilsynet bare publiserer posisjonene som er over 0,5 prosent av de utestående aksjene, og som rapporteres inn av investorene selv.

Ifølge en rapport fra SpareBank 1 Markets skal hver femte aksje, målt av andelen aksjer som er i fri flyt, være lånt ut til shorting, ifølge Finansavisen. 

Norwegian-aksjen falt 6,53 prosent på børsen fredag, og er ned 14,29 prosent siden nyttår.