Børs og finans

Snapchat går amok på børsen

Debuterer med et smell på Wall Street.

Snapchat-gründerne Bobby Murphy (t. v.) og Evan Spiegel (toppsjef, i midten). NYSE-president Thomas Farley til høyre. Foto: AP Photo/Richard Drew.

Snapchat-gründerne Bobby Murphy (t. v.) og Evan Spiegel (toppsjef, i midten). NYSE-president Thomas Farley til høyre. Foto: AP Photo/Richard Drew.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
2. mars 2017 - 17:31

Snapchats morselskap Snap debuterer torsdag på NYSE.

Og aksjen debuterer med et smell.

Fasiten er i skrivende stund en oppgang på 45,2 prosent til 24,70 dollar, noe som priser selskapet til voldsomme 29,6 milliarder dollar, tilsvarende 250 milliarder kroner - og 13 milliarder kroner mer enn DNB er verdsatt til på Oslo Børs

Investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet er skeptisk til prisingen, og mener argumentasjonen for å børsnotere Snapchat er noe av den samme som rundt Facebook og Twitter.

Problemet er at man ikke finner ut hvordan selskapet skal tjene penger, noe selskapet selv har problemer med å identifisere. I fjor tapte selskapet over 500 millioner dollar.

- Ut i fra regnskapene til Snapchat er det umulig å regne seg frem til dagens IPO-pris, men disse selskapene handler mer om tro, håp og kjærlighet, skriver Hauglund i en kommentar Hegnar.no har fått tilgang til.

Les også: - Det er umulig å regne seg frem til dagens aksjekurs

Snap vs. Facebook

Snap Inc solgte aksjer for 3,4 milliarder dollar (200 millioner aksjer til kurs 17 dollar) i selskapets IPO, tilsvarende nær 29 milliarder kroner. Det gjør Snap til den største sosialemedier IPOen siden twitter for tre år siden. Men den kunne blitt enda større siden det skal ha blitt tegnet for ti ganger så mange aksjer.

Snap, som hadde et resultat før skatt på -521,7 og et resultat etter skatt på -514,6 millioner dollar i fjor (4,4 milliarder kroner) og inntekter på 404,5 millioner dollar (3,4 milliarder kroner), har noe å bevise. Det trenger å øke inntektene pr. bruker, finne ut hvordan de skal angripe lavere brukervekst (under 50 prosent i Q4 for første gang siden 2014) og bli lønnsom, skriver Bloomberg.

Det akkumulerte tapet er for øvrig på 1.208 millioner dollar, tilsvarende 10,2 milliarder kroner.

Snapchat har ifølge Bloomberg 158 millioner aktive brukere, mens Facebook har 150 millioner bare på Instagram, som i løpet av det siste året også har lagt inn funksjonalitet som ligner på det Snapchat har.

I tillegg til Instagram har Facebook 1,2 milliarder brukere på hovedplattformen og et tilsvarende antall på WhatsApp, ifølge Bloomberg. Og børsverdien ligger og vaker like under 400 milliarder dollar, tilsvarende 3.388 milliarder kroner. 

Facebook nådde ikke frem med sitt oppkjøpstilbud på Snapchat på 3 milliarder dollar i 2013. Selskapet tok i stedet opp konkurransen med å legge til ny funksjonalitet i Instagram, noe som kan være årsaken til den avtagende veksten for Snap det siste året, skriver Marketwatch.

Uten sammenligning for øvrig er Facebooks børsverdi for øvrig 1.170 milliarder kroner høyere enn den samlede børsverdien på alle selskapene notert på Oslo Børs. Det utgjør også 44,3 prosent av verdien på det norske oljefondet.