Børs og finans

- Det er bedre å kjøpe noe som er billig enn noe som er dyrt

Herbjørn Hansson har sammen med sønnen Alexander kjøpt nesten tre millioner aksjer i Nordic American Offshore på to uker, og han uttrykker stor tro på selskapet. 

NAO Protector. Foto: Selskapet.

NAO Protector. Foto: Selskapet.

Artikkel av: Are  Strandli
28. mai 2017 - 13.59

Hansson, styreleder idet New York-noterte offshorerederiet Nordic American Offshore og sønnen Alexander har gjennom et felleseid selskap lastet opp med aksjer i rederiet de siste ukene.

Etter det siste kjøpet på 150.000 aksjer onsdag har duoen kjøpt drøyt 2.6 millioner aksjer i selskapet siden 9. mai til en gjennomsnittlig kurs på 1,15 dollar pr aksje.

Hansson-familien har dermed økt eierandelen sin til 8,0 prosent av offshorerederiet. 

Billig

- Det er bedre å kjøpe noe som er billig enn noe som er dyrt, sier en munter Herbjørn Hansson på telefon fra familiens sommerhus i Sandefjord.

Han mener aksjen som har falt med om lag 60 prosent siden nyttår er billig, og er klar på at det er derfor de nå benytter muligheten til å laste opp med aksjer. 

- Jeg har veldig stor tro på dette selskapet, sier Herbjørn Hansson til Hegnar.no.

I tillegg til å ha stor tro på selskapet mener han også at selskapet har en stor fordel av å være notert på New York Stock Exchange (NYSE).

- Vi er jo det eneste offshorerederiet med en viss norsk tilknytning som er notert der borte på NYSE, sier han, og peker på at de dermed har mye større tilgang på kapital. 

- Har du gode idéer i Amerika, så finner du pengene, fastslår han, og legger til at målet er at NAO skal kopiere suksessen til tankrederiet Nordic American Tankers. 

Kjøpsanbefaling

Det er ikke bare den Sandefjord-baserte rederen som er positiv til NAO. Nå har også analytikerne fått opp øynene for selskapet.

Clarksons Platou Securities tok nylig opp dekningen på selskapet med en kjøpsanbefaling og kursmål på 2,00 dollar pr aksje.

«Etter å nylig ha fullført en rekapitalisering på 50 millioner dollar har NAO, etter vårt syn, «the legs to run» når OSV-markedet (markedet for offshore supplyskip. Red.anm.) begynner å hente seg inn igjen», skriver analytiker i Clarksons Platou Securities, Turner Holm i en fersk analyse som Hegnar.no har fått tilgang til.

I analysen titulert «the time is now», peker analytikeren på at selskapets flåte bestående av 10 moderne høyspesifikasjonsskip med en gjennomsnittsalder på kun om lag 3,5 år, samt finansielt pusterom frem til 2020 og videre etter kapitalutvidelsen, gjør det Hansson-dominerte rederiet nesten unikt blant selskapene i markedet for offshore supplyskip.

Les også: - Nesten unikt blant offshore supplyrederier