Børs og finans

Tror Netflix har passert milepæl

- Svingningene er voldsomme.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
17. juli 2017 - 14:50

Resultatsesongen er i gang, og etter stengetid på Wall Street i kveld skal en av teknologiens storfisker i ilden.

Netflix er først ut av de såkalte «FAANG»selskapene (Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google (Alphabet)).

- Netflix svinger voldsomt rundt kvartalstall, og det er ikke sjelden vi ser 10-15 prosent svingninger opp eller ned, sier en spent investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet til Hegnar.no.

Guiding

Netflix guider et resultat per aksje 0,15 cent i kvartal. Analytikerne ligger mellom 0,08 og 0,24 cent, med medianen (den midterste observasjonen) på 0,16 cent.

Markedet forventer altså et høyere resultat enn selskapet selv guider.

Teknologigiganten guider videre en topplinje på 2,75 milliarder dollar, noe som i så fall tilsvarer 31 prosent vekst på årsbasis.

Antall nye abonnenter fra USA ventes til netto 600.000, mens analytikerne ser for seg netto 2,6 millioner brukere internasjonalt.

Milepæl

- Etter 1. kvartal hadde Netflix 98,75 millioner brukere, og kveldens rapport vil nok vise at selskapet har passert milepælen på over 100 millioner brukere, sier Hauglund.

Dette er ganske likt fordelt mellom USA og internasjonalt.

- For Netflix er i mine øyne topplinjevekst og antall nye abonnenter viktigst. Selskapet har en mildt sagt frisk prising på børs, og er avhengig av vekst hele veien for ikke å skuffe markedet. Selskapet skal bruke fem milliarder dollar på innhold i 2017, noe som er voldsomt opp fra én milliard dollar i 2016, fortsetter Nordnet-økonomen.

- Netflix sa i 1. kvartal at selskapet vil investere mye mer i eget innhold, fremfor å kjøpe lisensiert innhold, fordi man tror det vil gi merverdi ovenfor abonnentene. Dog sier Netflix de følger utviklingen på dette tett, avslutter Hauglund overfor Hegnar.no.