Personlig økonomi

NAF får kickback av fiktive rabatter

NAF-medlemmer lokkes med rabatt-avtale - får «ingenting»

NAF-medlemmer tror de får billige dekk hos Dekkmann, men betaler det samme som alle andre. I stedet har NAF kickback av salget på toppen av at nye medlemmer lokkes inn.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne L. Skarsgård
26. september 2017 - 11:04

 «Månedens deal i september og oktober - 15 prosent rabatt på dekk!» skriver NAF på sine hjemmesider under tittelen «Fordeler hos Dekkmann». Men NAF-medlemmene får knapt rabatt i det hele tatt, skriver Finansavisen. I stedet får NAF kickback fra Dekkmann av hver eneste krone NAF-medlemmene legger igjen.

Finansavisen sjekket Norges mest solgte vinterdekkdimensjon, 205/55/R16, og ba om pris på Dekkmann-eier Continentals eget dekk. Prisen var 6.798 kroner ferdig montert uten NAF-medlemskap. Og 6.499 kroner med NAF-medlemskap. Rabatten var milevis unna 15 prosent - kun 4,4 prosent.

Prisen hos Norges største uavhengige forhandler, Johs. Bjerke, ble i går justert ned til 6.290 kroner etter at de oppdaget at de ved en feil hadde hatt samme pris som Dekkmanns NAF-kunder.

- Fordelaktig for medlemmene

Avtalen med NAF anses som svært attraktiv i dekkbransjen i det NAFs markedsføring mot egne medlemmer bidrar til en omsetning på i størrelsesorden 100 millioner kroner. Continental-eide Dekkmann har hatt avtalen siden 2009.

Hvor mye NAF tjener på Dekkmann-avtalen vil ifølge avisen ikke kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal si noe om. Hun bekrefter likevel at NAF får provisjon av alt NAF-medlemmene legger igjen av omsetning hos Dekkmann.

- Vi forhandler frem medlemsrabatten som gir partneren håp om mer omsetning samtidig som vi får en provisjon. Avtalen er veldig fordelaktig for medlemmene, sier Sagedal som sier at avtalen er forhandlet frem gjennom jevnlige anbudskonkurranser.

- Det høres ikke bra ut

- Dekkmann kom best ut på pris selv om det kan finnes små aktører som er billigere. For oss var det viktig å ha avtale med en landsdekkende aktør, sier Sagedal.

- Vi sjekket selv med Dekkmann, og da utgjorde rabatten bare fire prosent. Gjør dere selv noe for å undersøke om Dekkmann leverer den rabatten de har lovet?

- Det hørtes ikke bra ut. Det må vi sjekke, sier Sagedal til Finansavisen.

- Så i prinsippet er det bare NAF og eventuelt Dekkmann som tjener penger på denne avtalen – ikke NAF-medlemmene. Gjør dere noe for å sjekke at Dekkmann leverer den rabatten de har avtalt med dere?

- Det bør vi gjøre. Vi må se nærmere på dette for dette skal være et godt tilbud.

Får flere medlemmer

Når man oppsøker Dekkmann blir man spurt om man er NAF-medlem, og følgelig påminnet om at NAF-medlemmer får lavere priser enn andre. Det gir ekstra penger i NAF-kassa.

For hvert NAF-medlemskap som selges, får NAF en inntekt på 1.140 kroner.

Og NAF har ikke bare såkalte fordelsordninger på dekk, men også en rekke andre varer. Felles for dem er at de gir kickback til NAF når medlemmene benytter seg av dem.

- Ja, vi har provisjoner på andre partnerområder også. Det er et mål for oss å ha det og at inntektene skal komme medlemmene til gode, sier Sagedal til Finansavisen.

- NAF godt informert

Dekkmann innrømmer ifølge Finansavisen at NAF-medlemmene ikke får den rabatten NAF lover.

- Vi må kjøre kampanje ovenfor den vanlige mann i gata også. Dermed blir NAF-rabatten mindre i kampanjeperioder, sier presseansvarlig Torleiv Haukenes i Dekkmann til Finansavisen.

Han informere om at NAF er godt informert Dekkmanns priser.