Børs og finans

Offshoreanalytiker er skeptisk til Pacific Drillings fremtid

Pacific Drillings riggflåte har falt med over 80 prosent i verdi siden toppen i 2013. Nisje-rigger designet for ultradypt vann gjør at selskapet vil slite i fremtiden, tror analytiker. 

Boreskip. Foto: Pacific Drilling.

Boreskip. Foto: Pacific Drilling.

Artikkel av: Are  Strandli
14. november 2017 - 14:16

Mandag kom meldingen om at det amerikanske riggselskapet Pacific Drilling søker om konkursbeskyttelse under Chapter 11 for å restrukturere gjeldsbyrden sin som er på om lag tre milliarder dollar, eller i overkant av 24 milliarder kroner. 

Selskapet har en flåte på syv boreskip bygget mellom 2010 og 2014, ifølge tall fra verdivurderingstjenesten Vesselsvaule, verdsettes denne til 1.075 millioner dollar, tilsvarende 8.750 millioner kroner.

Etter at riggselskapet kunne melde om mer arbeid til to av boreskipene sine mandag, og at én kontrakt løper ut uten at kunden vil benytte seg opsjonen sin, har tre av riggene arbeid, mens fire ligger i opplag.

Sjef for offshore i Vesselsvalue, Charlie Hockless, beskriver utsiktene for ultradypvannsrigger som svake og mener selskapet er i en dårlig situasjon til tross for at riggene har en gjennomsnittsalder på kun fem år.

- Flåten deres består utelukkende av høyspesifikasjons-boreskip for bruk på ultradypt vann som alle er bygget ved Samsung-verftet i Sør-Korea til mellom 500 millioner dollar og 700 millioner dollar hver. Dette setter dem i en uheldig situasjon fordi det ikke er tilstrekkelig etterspørsel etter disse fartøyene i dagens marked, sier Hockless.

- Det reflekteres i deres nåværende flåteverdi på 1,07 milliarder dollar, sammenlignet med den høyeste verdien i 2013 på 5,98 milliarder dollar, fortsetter han. 

Offshore-sjefen mener at utofrdringen til segmentet for ultradypvannsboreskip er at det er svært sensitivt til oljeprisen og at prosjektene disse blir brukt til har de høyeste driftskostnadene. 

- Den totale flåten i denne sektoren er på 147 rigger, inkludert de under bygging, noe som gjør det til en nisjesektor, sier Hockless.

- Da oljeprisen krasjet var ultradypvannsboring den første typen som mistet arbeidet da oljeselskapene heller fokuserte på billigere boreprosjekter. Selv om du ville være i stand til å sikre arbeid i dag, vil ikke de nåværende dagratene for disse fartøyene være høye nok til å dekke driftskostnadene, slår han fast.

Til tross for at Pacific Drilling nå tar grep for å gjøre noe med gjelden sin, forblir Hockless skeptisk til selskapets fremtid.

- Når etterspørselen etter nisje-fartøy forsvinner, blir de ubrukelige og kan miste verdien sin veldig fort, sier han og peker på at dette marked er spesielt illikvid noe som gjør at det kan bli vanskelig å finne en eventuell kjøper av Pacific-riggene.

- Det trengs en eier som har arbeid tilgjengelig for disse riggene eller noe som har masse cash og lett betaler kostnadene som forbindes med å la disse riggene ligge i oppdrag mens de venter på en opptur i markedet, sier han og understreker at de store spillerne som Transocean, Ensco, Noble Drilling Ocean Rig er i samme posisjon og jobber med sikre arbeid til sine egne rigger. 

- Det vil være overraskende dersom noen har dype nok lommer til å ta på seg disse fartøyene, avslutter Hockless.