Børs og finans

Førjulsgave til offshorerederiene

Dårlig vær sender førjulsaktiviteten i Nordsjøen opp, men skipsmegler heller kaldt vann i årene på dem som tror på en mildere vinter.

KL Sandefjord ved kai i Stavanger. Foto: Iván Kverme.

KL Sandefjord ved kai i Stavanger. Foto: Iván Kverme.

Artikkel av: Are  Strandli
6. desember 2017 - 15:56

- Det har vært en periode med dårlig vær i Nordsjøen, så det har vært en del aktivitet som har hopet seg opp, sier skipsmegler Sølve Høyrem i skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers til Hegnar.no

Onsdag har hele ti ankerhåndteringsfartøy blitt hyret inn til flytting av tre forskjellige rigger i Nordsjøen.

Nexen Petroleum har hyret inn «Siem Ruby» og «Havila Venus» til flytting av Fredriksen-riggen «West Phoenix» som mandag fikk en attraktiv kontrakt med VNG, til rater på henholdsvis 17.000 og 20.000 pund pr dag.

Videre har Enquest hyret en kvartett fra Solstad Farstad, Maersk Supply Services og Atlantic Towing til flytting av den 1987-bygde halvt nedsenkbare riggen «Transocean Leader»

Ratene er oppgitt til mellom 14.000 pund og 18.000 pund, eller mellom 155.000 kroner og 200.000 kroner.

Til sist har BP fikset de fire ankerhåndteringsfartøyene «KL Sandefjord», «Magne Viking», «Island Valiant» og «Atlantic Kestrel» til å flytte Transocean-riggen «Paul B. Loyd Jr.» som skal inn til land i påvente av en eventuell ny kontrakt. Ratene ligger på mellom 18.000 og 20.000 pund.

Den skulle for øvrig vært flyttet for om lag to uker siden, men flyttet ble kansellert på grunn av dårlig vær, ifølge Høyrem.

Det er nettopp været som fører til den høye aktiviteten som ses i markedet nå, og fremover er det ventet enda mer aktivitet dersom været tillater det.  

Blant annet har Rowan et anbud ute for 1-2 ankerhåndteringsfartøy som skal benyttes til flytting av «Rowan Gorilla» med planlagt oppstart til helgen.

- Statoil har fire riggflytt planlagt de neste ukene, og alle henger på været, forteller Høyrem som tror det kan komme en fin juleopptur for flere offshorerederier.

- Det er en del på blokka som gjør at det kan bli en hyggelig avslutning på året, sier han. 

Samtidig advarer han optimistene som tror at dette er tegn på at vinteren blir mildere enn tidligere anslått.

Les også: Analytiker bekymret for deler av Nordsjøen: Advarer om sjokk

Interessant vår

- Vi har ikke endret noe syn på vinteren som kommer til å bli tøff og utfordrende for rederne, men det er godt å se at det ikke er helt mørkt i tunnelen, sier Høyrem. 

- Vi tror vi står overfor en interessant vår, men man må bare komme igjennom vinteren.

Anne Jorunn Møgster, konsernsjef i det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping, uttalte til Hegnar.no i slutten av november at det er ventet at markedet skal opp i løpet av våren og sommeren 2018 som følge av økt leteaktivitet blant oljeselskapene.

Høyrem og Westshore Shipbrokers deler det synet. 

- For første gang på flere år, føler vi at det er god grunn til vår optimisme. Det er en del som skal skje neste år som gir grunn til det, sier Høyrem.

Opplag

For tiden ligger 43 ankerhåndteringsfartøy i opplag på norsk og britisk sokkel.

Westshore-megleren venter at flere båter skal legges i opplag gjennom vinteren, men ikke like mange som inn mot starten av 2017.

- I fjor hadde vi et renn av båter som gikk i opplag i november, desember og januar.

- Vi venter flere opplag, men ikke like mange som i 2017, avslutter Høyrem.