Børs og finans

Nordlaks bygger verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke

Nordlaks kontraherer ny båt med fremtidsrettet teknologi.

Foto: Marte Christensen / NTB scanpix

Foto: Marte Christensen / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne L. Skarsgård
9. februar 2018 - 12.45

Nordlaks tar i bruk ny teknologi når de nå bygger sin andre brønnbåt, går det frem av en melding. Det gir en betydelig miljø- og klimagevinst.

Utslippene av CO2 reduseres med 30 prosent, og 90 prosent for NOx. Brønnbåten skal frakte levende laks og ørret for Nordlaks, og utvikles av NSK Ship Design i Harstad.

- Nordlaks har en egen brønnbåt i dag. Vi kontraherer nå en ny båt med fremtidsrettet teknologi for å få større transportkapasitet, oppnå enda sikrere drift og ikke minst nødvendig kapasitet for den økningen i produksjonen som Nordlaks planlegger. Havfarmene vil kreve mer av hele verdikjeden i Nordlaks, sier Kurt Werner Nilsen som er ansvarlig for brønnbåtdrift i Nordlaks. 

 Fartøyet er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard. Brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og blir utrustet med den nyeste teknologien for håndtering av fisk og vannkvalitet.

Brønnbåten får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks og har også svært gode fasiliteter for mannskapet.

Forventet levering av brønnbåten er i februar 2020.