Børs og finans

Ocean Yield har kjøpt skip for 3,3 mrd. årlig

Det Kjell Inge Røkke-dominerte selskapet har kjøpt skip for nesten 20 milliarder kroner på seks år. Analytikerne venter kraftig resultathopp. 

Kjell Inge Røkke. Foto: NTB Scanpix

Kjell Inge Røkke. Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Are  Strandli
14. februar 2018 - 17.38

Ocean Yield meldte lørdag at det har investert i fire store råoljetankskip av typen VLCC - Very Large Crude Carrier.

Les også: Røkkes utbyttemaskin kjøper stortankskip for 2,7 mrd.

Brutto kjøpspris for skipene er 83,75 millioner dollar, noe som tilsvarer en total kjøpesum på 335 millioner dollar eller i underkant av 2,7 milliarder kroner.

Kjøpesummen inkluderer imidlertid en selgerkreditt på 9,5 millioner dollar pr skip, noe som gjør at kontantutlegget blir noe lavere, nærmere bestetemt 297 millioner dollar.

Etter levering av de store tankskipene som er ventet til andre og tredje kvartal 2019, øker Røkke-selskapets flåte til 44 fartøy, derav halvparten er tankskip av forskjellige typer.

Har kjøpt for nær 20 mrd. 

Ocean Yield ble etablert av Aker i mars 2012 med mål om å utvikle en portefølje med investeringer innen oljeservice og industriell shipping med fokus på lange kontrakter og solide motparter.

Fra oppstarten fikk selskapet med seg tre fartøy tidligere eid av Aker, henholdsvis subsea-fartøyet «Aker Wayfarer», FPSOen «Dhirubhai-1» og seismikkfartøyet «Geco Triton» som senere ble solgt.

Siden da har selskapet vokst kraftig. Ifølge en gjennomgang Hegnar.no har gjort, har selskapet brukt hele 2.500 millioner dollar brutto på flåteutvidelse siden oppstarten.

Det tilsvarer rett i underkant av 20 milliarder kroner. Flere av kjøpene inkluderer imidlertid betydelige selgerkreditter slik at kontantutlegget er en del lavere.

I hvert av de seks årene selskapet har eksistert, har det gjennomsnittlige brutto investeringsbeløpet vært på 417 millioner dollar, tilsvarende 3,3 milliarder kroner.

I tillegg har det investert 900 millioner dollar i oppgraderingen av «Aker Wayfarer» mot en kontraktsforlengelse på syv år. 

Selskapet eier, i tillegg til en betydelig flåte, 3,03 prosent av aksjene i offshorerederiet Solstad Farstad, samt obligasjoner utstedt av American Shipping Company verdt 51 millioner dollar. 

Økt utbytte

I takt med at flåten har vokst, har også selskapets utbyttekapasitet økt kraftig. I 16 kvartaler på rad har utbyttet blitt hevet. 

Målet er at dette skal fortsette, men at vekstraten skal være konservativ, fremgår det av en presentasjon publisert i januar. 

Torsdag legger selskapet frem tall for fjerde kvartal 2017, og analytikerne venter en kraftig resultatøkning.

Ifølge estimater innhentet av SME Direkt på vegne av TDN Direkt, ventes det at resultatet vil stige fra 0,7 millioner dollar i fjerde kvartal 2016 til 33 millioner dollar i fjorårets fjerde kvartal.

Driftsresultatet ventes å ha økt til 52 millioner dollar, fra 13 millioner dollar, mens inntektene ventes å beløpe seg til 87 millioner dollar, fra 82 millioner dollar året før. 

Analytikerne ser et utbytte på 0,19 dollar for fjerde kvartal 2017. 

To av seks analytikere har ifølge TDN Direkt en kjøpsanbefaling, mens fire har en hold-anbefaling.

Kursmålene varierer mellom 68 og 80 kroner.

Onsdag sluttet Ocean Yield ned 0,73 prosent til 68,20 kroner på Oslo Børs.