Børs og finans

Norwegian-analytiker: - Første gribb har landet

Analysesjef har gode og stygge nyheter.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Odd Steinar Parr
17. april 2018 - 11.30

Analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities har lenge vært pessimistisk til Norwegian.

Tirsdag gjentar han sin salgsanbefaling på aksjen, men med et kursmål som er jekket opp fra 150 til 155 kroner etter den kraftige oppgangen trigget av IAGs inntreden på eiersiden og påfølgende budrykter.

- Den gode nyheten

- Den gode nyheten er at IAGs aksjekjøp gjør det lettere for Norwegian å komme seg gjennom 2018 med leveransene av de siste Dreamlinerne, med et finansieringsbehov som er anslått til over én milliard dollar i år, skriver Molnes.

Ifølge Norne-analytikeren kan IAG-sjef Willie Walsh bli «den ene mannen som klarer å forstå hva Norwegian (med Norwegian Air International - NAI) mener når de snakker om å få vist frem verdiene i selskapet».

IAG går bedre og bedre

På den negative siden viser Molnes først og fremst til at IAG - med merkevarene British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling og Level - går stadig bedre år for år, og har nå et lønnsomhetsnivå rundt sitt avkastningskrav på 15 prosent ROIC (return on invested capital).

- IAGs nye lavprisselskap Level har samme krav til lønnsomhet som de andre merkevarene for sin ekspansjon, og som har startet fra Barcelona og Paris til feriebyer i Nord-Amerika og Karibia. NAI, som flyr fra de samme landene som IAG (Irland, England og Spania) går stadig dårligere år for år, skriver analysesjefen.

- Første gribb har landet

Molnes minner om at IAG i sin årsrapport skriver at selskapet aktivt vil ta del i konsolideringen av flybransjen i Europa.

- IAG legger uheldigvis til at dette skjer ved nedleggelse av svake selskaper (som Air Berlin og Monarch). Selskapet skriver at det var fornøyd med restene av Monarch, men ikke med at Ryanair fikk snappe opp restene av det som begynte som Lauda Air og nå videreføres som LaudaMotion, skriver han.

- Av denne prosessen har IAG lært av Ryanair at selv om Lufthansa fikk de de mest attraktive delene av Air Berlin i Tyskland, var andreprisene svært attraktive. IAG er den første gribben som har landet på aksjonærlisten i Norwegian, og vil nå sørge for at store konkurrenter som Lufthansa og AirFrance/KLM må stå lenger bak i køen, avslutter Nornes analysesjef.