Eiendom

Norges dyreste naboer

En naboavtale fra 1938 kutter prisen på kremtomt på Frogner i Oslo fra 40 til 22 millioner kroner.

DYRE NABOER: Eierne i Lille Frogner allé 8 (gult hus) og Lille Frogner allé 6 (utenfor bildet) kan sette stopper for en utbygging på over én etasje på tomten hvor det i dag står en nedlagt Statoil-stasjon. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen.

Artikkel av:  Redaksjonen
11. mars 2017 - 09:23

(Finansavisen): Prisen på Statoil-stasjonen på Frogner i Oslo dumpes fra 40 til 22 millioner fordi utbyggere vil måtte betale like mye til naboene for å slette en klausul om å bygge kun én etasje, skriver Finansavisen.

Klausulen på den 563 kvadratmeter store tomten med en nedlagt bensinstasjon midt på beste vestkant i Oslo, har stått siden 1938. Men mye kan kjøpes for penger, og nå er det ifølge avisen plutselig et tema hvor mye man må betale for å bli kvitt servitutten, og hvorvidt servitutten kanskje er mer verdt enn selve tomten.

Gullgruve

En av naboene, endomsinvestor Tore Eiklid, visste ifølge Finansavisen lite om at han kjøpte en gullgruve, da han i august i fjor kapret byvillaen i Lille Frogner allé 6 for 27 millioner kroner.

- Jeg har fått flere forespørsler fra utbyggerselskaper om hvordan jeg forholder meg til servitutten. Vi vurderer et par alternativer. Vi har en dialog med sameiet ved siden av slik at vi skal opptre samlet. Noen er opptatt av penger – andre ikke. Resultatet til slutt får vi se, sier Eiklid.

- Naboer rundt har fire etasjer og valmet tak, alternativt fire etasjer og innrykket toppetasje med flatt tak. Men etter det jeg forstår er naboene opptatt av ikke å miste utsikt. Det å gå over naboenes synsfelt, hvilket vil si en utbygging på to etasjer, tror jeg er uaktuelt, forteller han.

Eiendomsaktører anslår ifølge avisen at man uten servitutten ville kunne bygge en grunnflate på 300 kvadratmeter over fire etasjer. Det kan gi 900 kvadratmeter salgbart areal, noe som skal tåle en tomtebelastning på 40 millioner.

For komplisert

Eiklid forteller til avisen at han også selv kan være interessert i å kjøpe stasjonen.

- Men også jeg er avhengig av naboene, og de vil ikke gi noe mer til meg enn til andre. Jeg har imidlertid en fordel i at jeg sitter med halve servitutten. Ingen vil by på eiendommen uten å ha en avtale med oss om servitutten, sier eiendomsutvikleren, som er overrasket over at selger ikke har forhørt seg med naboene først, og i stedet lar kjøper ta hele risikoen.

Circle K, som eier stasjonen, var i fjor høst i forhånds-konferanse med Oslo kommune vedrørende erstatning av dagens bensinstasjon med en automatstasjon og vaskehall, men har nå bestemt seg for å selge etter å ha fått tommelen opp for riving. Servitutten mener de er for komplisert til at de ønsker å løse den selv, og vil heller overlate den utfordringen til nye eiere.

- Vi har vurdert å selge eiendommen lenge, men også så sent som i fjor høst vurdert å ha den som automatstasjon. Nå har vi imidlertid konkludert med at den egner seg bedre til noe annet, sier eiendomsutvikler i Circle K, Richard Zeiner-Gundersen, til Finansavisen.