Eiendom

- Kreative lokkemidler til boligkjøpere

- Boligmarkedet har kjølnet, og flere selgere lokker med goder som bil og båt, advarer Forbrukerombudet.

Artikkel av: Martine Holøien
6. oktober 2017 - 13:10

Når budene uteblir lokker stadig flere selgere med goder som bil og båt på kjøpet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding fredag. 

Boligprisstatistikk fra Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi viste denne uken at boligprisene falt 1,6 prosent i september. Justert for sesongvariasjoner var boligprisene ned 0,5 prosent.

Flere selgere tilbyr ekstra goder på kjøpet, såkalt tilgift, for at boligen skal skille seg ut. Det kan dreie seg om en bil, en ipad eller annen tilleggsytelse. Da må man passe på at tilbudene ikke forvirrer mer enn de hjelper folk med å velge, sier Forbrukerombudet.

Bør brukes med varsomhet  

Markedsføringsloven åpner for bruk av tilgift som bil eller båt i markedsføringen, også ved salg av bolig.

– Betingelsene i loven er at vilkårene for å få tilleggsytelsen kommer tydelig frem, og at det er selve boligen, ikke tilleggsytelsen, som er i fokus, forklarer Forbrukerombudet.

Flere eksempler i høst

Etter at salget stoppet opp for Nyboligprosjektet Gullhellapynten i Asker, tok utbyggeren til det kjente trikset fra finanskrisetiden, skrev Finansavisen forrige uke.

I annonsen lokkes det med at neste kjøper får en ny BMW i3 el-bil til en verdi av kr. 285.100,- med på kjøpet.

- Tre av elleve leiligheter er foreløpig solgt og så ønsker vi å selge et par til nå i høst før prosjektet settes i gang, sa eiendomsmegler Sverre Nielsen i DNB Eiendom, ifølge Finansavisen.

Sakene viser det vi ofte erfarer: at boligannonsene blir mer kreative når omsetningen går tregere, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

– Det viktige for forbrukere som skal kjøpe bolig, er at de passer på å få informasjonen de skal ha. Boligen er den samme uansett hva som følger med på kjøpet, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.