Jobb & karriere

Slik blir du rik på YouTube

Et prosjekt du liker, som skiller seg litt ut, kan gi suksess på videonettstedet og kroner i kassen. Det vet Norges største YouTube-stjerne.

Penger - Foto - NTB Scanpix

Artikkel av: Karen Thue / Kjersti Blehr Lånkan
18. mars 2016 - 12:31

Mens tradisjonelle medier sliter med fallende annonseinntekter, seiler amerikanske giganter som Facebook og Google opp som betydelige utfordrere i kampen om annonsekronene. Deri ligger også en inntektsmulighet for deg, hvis du vet hvordan du kan utnytte den.

Svenske Felix Kjellberg, alias PewDiePie, vet. Han ble i fjor utropt til den mesttjenende YouTube-stjernen i verden, med tolv millioner dollar i inntekt (før skatt) i 2014, og over 40 millioner abonnenter. Hva han gjør? Han filmer seg selv mens han spiller videospill.

Forstått det har også Sara Mozetic (28), som fra en leilighet i Bergen driver kanalen SaraBeautyCorner på YouTube, der hun gir inspirasjon og råd på engelsk om blant annet negledesign og DIY-prosjekter. Hun troner på toppen over Norges mest populære youtubere, med over 1,6 millioner abonnenter, et antall som er raskt stigende. Hun bruker omtrent 25 timer i uken på prosjektet, og legger mye arbeid i hver video. Én video kan ta nesten fire uker å lage.

– Videoene er litt lengre enn vanlig på YouTube, og jeg presenterer flere ideer samtidig, derfor laster vi ikke opp så ofte som mange andre, sier hun.

Hun vil ikke si hvor mye hun tjener på kanalen, men den gir i hvert fall god nok avkastning til at samboeren kan jobbe heltid med videoene de legger ut. Selv har Mozetic valgt å holde på fulltidsjobben innen finans.

– Ved å ha YouTube som en hobby, er jeg ikke presset til å laste opp videoer hver uke, sier hun.

Selskapshjelp

Cecilie Staude, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, ser likheter med populære bloggere.

– Jo flere brukere en kanal på Instagram, Facebook eller Snapchat får, desto større verdi har den som markedsføringskanal for annonsørene, sier hun.

Tre selskap (United Screens, Splay og Nordic Screens) som livnærer seg ved å signere kontrakt med, og bistå, populære youtubere, er nå etablert i Norge. Marie-Louise Alvær, sjef for svenskeide United Screens norgeskontor, understreker at det kreves mye arbeid for å lykkes på YouTube. Flere unge hun jobber med, begynner imidlertid å tjene på hobbyen sin nå. Noen tjener til en ekstra kaffe, mens andre tjener like mye på YouTube-kanalen sin som de får i studielån. Noen ytterst få tjener en god, full årslønn.

– Først og fremst via reklamesalg. Noen driver også med innholdsmarkedsføring, der de markedsfører produkter som passer kanalen, forteller hun.

Inntekten avhenger videre av hvilke land du har reklamevisninger i.

– Dessuten er det store variasjoner mellom plattform og formater, det er ulike priser på mobil vs. desktop og også størrelse på bannere og hvordan reklamen blir solgt, forteller Alvær.

Annonseinntektene mellom YouTube og deg fordeles henholdsvis 45-55. Hvis du signerer kontrakt med et selskap som United Screens, får de en del av din 55-prosent, ut fra hvor mye de hjelper deg med blant annet juss, nettverking, salg og produksjon.

Funnet en formel

Super-youtuber Sara Mozetics fremste råd til deg som vil lykkes på YouTube, er ikke å starte kanalen for å tjene penger.

– Tenk heller på hva du liker å gjøre. For det tar ganske mye tid før du har et stort nok publikum til å tjene penger. Og prøv å være litt annerledes enn andre. Det lastes opp utrolig mange videoer hver dag på YouTube, så det er sterk konkurranse.

Hun har valgt ikke å knytte til seg et multikanalnettverk à la United Screens, selv om hun er blitt kontaktet av mange.

– Vi fant en formel som fungerer og tenker at vi ikke trenger den type hjelp. Vi gjør det såpass bra at vi ikke ønsker å endre noe, sier hun.

Slik kommer du i gang

Har du en gmail-konto, har du også automatisk en YouTube-kanal, der du kan publisere videoer. For å kunne tjene penger på videoene må du imidlertid «monetize» dem først (dvs. endre noen innstillinger), YouTube har instruksjoner for hvordan du gjør dette.

Marie-Louise Alvær, sjef for svenskeide United Screens norgeskontor, råder deg til å starte med å tenke på hva du har lyst til å gjøre eller formidle, og å velge videobilder ut fra det. Videre gjelder det å utnytte at nye medier er sosiale.

– Nøkkelen til suksess på YouTube er å ha dialog med folk. Å svare på kommentarer, invitere folk til å kommentere.

Vurder også hva du har av kapasitet og ressurser, og hvor ofte og mye du vil publisere.

– YouTube har 13-års grense. I den alderen er det viktig å tenke på hvor privat du ønsker å være. Selv om en personlig touch gjør at man får appell på YouTube, vil jeg råde deg til å beskytte deg selv lite grann, sier Alvær.

Det neste du må gjøre, er rett og slett å være tålmodig.

– Ingen får 10.000 engasjerte følgere over natten. Google byr på mye analyseverktøy: hvor mange ser på, hvor kommer de fra, hva ser de? Der kan du lære mye, og ut fra det kan du jobbe systematisk, tipser hun.

Opphavsrett

* Sjekk at du eier alle rettighetene til kommersiell bruk av alle visuelle elementer og lydelementer i videoen din. Vær f.eks. oppmerksom på at du må avklare opphavsrettighetene til opptak du gjør av innhold fra TV, CD eller konsert.

* Hvis du tar med tredjepartsinnhold, må du avklare rettighetene dine til å bruke og tjene penger på innholdet på YouTube. Ofte gjøres dette i form av en uttrykkelig skriftlig tillatelse fra rettighetsinnehaveren.

* Du kan tjene penger på innhold som er royaltyfritt eller underlagt en Creative Commons-lisens hvis lisensavtalen gir deg rettigheter til å bruke innholdet kommersielt. Noen videospillutgivere tillater deg å bruke alt videospillinnhold for kommersiell bruk, og bekrefter slik tillatelse i lisensavtalene sine.

* YouTube lydbibliotek inneholder musikk du kan bruke fritt og tjene penger på.

* YouTube råder brukerne til å lage alle elementene i videoene selv.

(Kilde: YouTube)

Dette tillater ikke YouTube

* Nakenhet eller seksuelt innhold.

* Voldelig og blodig innhold som er ment å være sjokkerende, oppsiktsvekkende eller respektløst.

* Hatinnhold: Innhold som uttrykker toleranse for vold mot enkeltpersoner eller grupper basert på rase eller etnisk opprinnelse, religion, funksjonshemning, kjønn, alder, nasjonalitet, seksuell legning eller kjønnsidentitet.

* Nettsøppel, som villedende beskrivelser og store mengder ikke-målrettet gjentakende innhold, inkludert kommentarer og private meldinger.

* Skadelig eller farlig innhold, f.eks. videoer som oppmuntrer andre til å gjøre ting som kan føre til at noen blir skadet.

* Brudd på opphavsretten, som hvis du bruker innhold, f.eks. musikkspor eller videoer som andre eier opphavsretten til, uten tillatelse.

* Trusler.

(Kilde: YouTube)

NTB