Jobb & karriere

Slik holder du hodet over vann på jobb

Tre tips til hvordan du takler en arbeidsdag med mange ad hoc-situasjoner og mye uforutsigbarhet.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne L. Skarsgård
21. november 2016 - 13:55

«Tilgjengelighet og fleksibilitet er en viktig del av hverdagen, og vi må langt på vei leve med at uforutsette situasjoner oppstår», skriver foredragsholder og forfatter Cecilie Thunem-Saanum i et blogginnlegg.

Mange kan oppleve at hverdagen er preget av uforutsigbarhet og ad hoc-situasjoner. Ifølge Thunem-Saanum kan det være nyttig å være bevisst på hvordan uforutsigbarhet virker inn på oss, og hvordan vi takler frustrasjon.

«Vår holdning, og hvordan vi håndterer vanskelige eller uventede situasjoner, preger både vår evne til å jobbe effektivt og ikke minst vår evne til å holde en god tone gjennom tydelig og vennlig kommunikasjon» fremhever foredragsholderen.

Hun opererer med flere tips til hvordan man takler arbeidsdagen når uforutsette problemer oppstår:

1. Vent med ventileringen

Det er naturlig å bli frustrert når vår kollega eller leder i siste liten ber oss forberede en presentasjon til møtet som starter om et kvarter. Ofte er det de samme personene som i siste liten ber oss om å gjøre noe, uten at vi får anledning til å rydde tid og rom for forberedelse. Da er det fort gjort å snu seg til en kollega for å få ut frustrasjonen, fremfor å bruke det neste kvarteret på å forberede seg til møtet. Vent med den ventileringen, er forfatterens tips.

Bruk heller energien på å forberede det kommende møtet. Visst er det viktig å få ut frustrasjon, men å gjøre det rett før vi skal prestere vil ta fokuset bort fra hva vi skal levere, og dermed redusere vår evne til å gjøre vårt beste der og da. Dessuten, vi tar vår kollega med oss på nedturen, ved å spontant behandle vedkommende som klagemur.

(Artikkelen fortsetter under bildet. Foto: Anne Elisabeth Næss)

2. Ta deg selv og oppgaven på alvor 

Hvem har vel ikke sittet i et møte, hvor en kollega har startet sin presentasjon med et defensivt, energiløst og litt oppgitt «Nå fikk jeg veldig kort varsel på dette, så jeg har ikke fått tid til å forberede meg…»? Hva er det vedkommende egentlig sier til oss? Han eller hun kunne like gjerne sagt at «Nå skal jeg levere middelmådig kvalitet, og det må dere høre på mens jeg tar tiden deres.»

3. Forberedelse gir integritet

Unngå den type formuleringer, rett ryggen og vit at du har brukt det kvarteret du hadde til rådighet på best mulig måte. Da er du godt forberedt og da leverer du ditt beste - basert på den tiden og de ressursene du har til rådighet der og da. 

Ved å sette inn to ekstra ryggvirvler når vi blir frustrerte, gir vi oss selv integritet og selvrespekt. Og vil vi at andre skal tro på oss og på budskapet vårt, må vi jo først ha tro på det selv. Har vi derimot brukt tiden på ventilere i stedet, er sjansen stor for at vi føler oss punktert, og prestasjonen vår blir deretter.

Forberedelse handler ikke om alle timene vi ikke har, eller om å klare å forutse frustrerende situasjoner. Forberedelse i hverdagen handler om å takle uforutsette situasjoner på best mulig måte - med den tiden og de ressursene vi har tilgjengelig der og da.

Hvordan vi bruker de to minuttene, de ti minuttene eller den timen vi har til rådighet, påvirker ryggraden vår - og dermed også utfallet av hva vi leverer og hvordan vi kommuniserer det, fremhever Thunem-Saanum.