Jobb & karriere

- Vi er der elbilen var for fem år siden

Andreas Thorsheim hoppet av lederkarrieren for å bli solcellegründer.

Andreas Thorsheim - Foto - Eivind Yggeseth /Finansavisen

Andreas Thorsheim - Foto - Eivind Yggeseth /Finansavisen

Artikkel av: Karen Thue
21. august 2017 - 08:41

I dag er Thorsheim daglig leder av Otovo og tror solceller vil bli like vanlig som trelagsvinduer i norske hus, skriver DN. 

- Å ja, så klart! I løpet av to år ble det installert solceller på 100.000 danske tak. I Norge så byttes det 50.000 tak hvert år, og det er bare et tidsspørsmål før det blir helt vanlig å velge solceller her hjemme, sier han til avisen.

På spørsmål om hva som er de største utfordringene for et solcelleselskap svarer han:

- Vi er der elbilen var for fem år siden, så man må være både misjonær og selger. Ekte gründerskap handler om å vise at det finnes et marked for noe nytt som ingen har tenkt på eller løst før deg, så det er selvsagt ikke enkelt. Selv om en del har skjønt at det vi driver med er et smart prosjekt, er det alltid noen som er mer opptatt av å lete etter feil og mangler. Så mye av jobben handler om å overbevise andre om hvorfor dette er fornuftig.

Hva er de viktigste kriteriene for å lykkes som gründer, spør DN.

- Teamet er kjempeviktig. Det sies at det er større sjanse for at et dyktig team lykkes med et halvgodt produkt, enn at et halvdyktig team lykkes med et godt produkt. Som gründer må man gå "all in" og elske og tro på ideen sin. Kjenn etter, dersom du har litt tid til overs, har du mest lyst til å bruke den på gründerskapet ditt? Setter du jobben foran mye annet? Hvis ikke, så bør du kanskje finne på noe annet. Gründerskap er en iboende risikosport hvor mange mislykkes, men samtidig er jo alle bedrifter blitt startet på et tidspunkt.