Jobb & karriere

18 vaner å kutte ut om du vil bli mer produktiv i 2018

Foto: Shutterstock/Scanpix

Foto: Shutterstock/Scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
5. januar 2018 - 12.15

Å være produktiv handler om å jobbe smart, ikke hardt, skriver Business Insider. Det handler om å få mest mulig ut av dagen.

Her er 18 vaner du bør slutte med om du vil være mer produktiv i 2018:

  1. Trykke på slumre-knappen. Når du våkner vil det endokrine systemet begynne å frigjøre hormoner for å gjøre deg klar for dagen. Ved å gå tilbake i dvale, reduserer du denne prosessen. Ni minutter ekstra gir uansett ikke kroppen din den dype søvnen den trenger.
  2. Prioritere jobb fremfor søvn. En god natts søvn øker produktiviteten, gjør deg mer lykkelig, fører til bedre avgjørelser, og åpner for de større ideene, mener Arianna Huffington som har skrevet manifestet «The Sleep Revolution». En McKinsey-studie viser dessuten at mindre søvn også gjør deg mindre effektiv, ifølge Huffington.
  3. Ha telefonen ved siden av sengen. Led-skjermer på smarttelefoner, ipader og laptoper gir blått lys som kan minske produksjonen av melatonin, som er et hormon som hjelper til med å regulere søvnsyklusen.
  4. Droppe frokost. Ditt første måltid er det som starter stoffskiftet og fyller blodsukkernivået slik at du kan fokusere og være produktiv gjennom dagen. Når blodsukkernivået er lavt er det vanskeligere å fokusere, og du vil mest sannsynlig føle deg trøtt, irritabel og utålmodig, mener helseekspert Lisa DeFazio.
  5. Utsette det viktigste arbeidet til slutten av dagen. Ifølge forskere har mennesker begrenset med viljestyrke som minker i løpet av dagen. Så rådet er å starte med det hardeste arbeidet først.
  6. Konstant sjekke e-posten. Hver gang du sjekker e-posten mister du 25 minutters arbeidstid. Strategikonsulent Ron Friedman foreslår å lukke alle faner og skru av telefon i 30 minutter hvor du kan konsentrere deg om å jobbe.
  7. Spise usunn mat til lunsj. For å opprettholde energinivået, trenger man en balansert lunsj. Mye sukker og fett gjør oss søvnige og gjør at man har et lavt energinivå mot slutten av dagen. Gå for proteiner og sunt fett heller enn karbohydrater, er rådet til DeFazio.
  8. Belønne sunn livsstil med usunn mat. En av de vanskeligste tingene med å danne en ny sunnere vane - om det er et nytt kosthold, en ny treningsrutine eller ny arbeidsplan - er trangen til å jukse som en belønning for å klare å holde seg til en god rutine for en periode. I stedet kan du prøve å gjøre målet ditt til en del av identiteten din slik at du tenker på deg selv som den type person som sparer penger eller trener regelmessig, i stedet for en som jobber mot sin egen vilje til å gjøre noe nytt.
  9. Ikke prioritere. Warren Buffet ba hans personlige pilot om å liste opp 25 ting han ønsket å gjøre før han døde. I stedet for å råde ham til å gjøre alle tingene på listen, ba han piloten om å velge ut fem ting som han anså som de viktigste og ignorere resten.
  10. Sitte hele dagen. Nilofer Merchant, forfatter av «The New How: Creating Business Solutions Through Collaborative Strategy» anbefaler å droppe kaffe eller møter under lysrørene i konferanserom til fordel for å gå og snakke. «Du vil bli overrasket over hvordan frisk luft driver nytenkning», har hun uttalt.
  11. Multitasking. Forskning viser at bare to prosent av befolkningen faktisk er effektive når de multitasker. For resten betyr multitasking lavere produktivitet.
  12. Droppe trening. Trening kan øke søvnkvaliteten, viser studier. Trening gir 45 minutter ekstra med søvn, og bedre søvn fører til bedre produktivitet.
  13. Impulsivt surfe på internett. Quora-bruker Suresh Rathinam anbefaler å skrive ned det du lurer på så du kan søke opp informasjonen senere når du ikke bruker tid på å jobbe.
  14. Legge for mange planer. Å skrive ned gjøremål time for time er lite fleksibelt. Hvis noe uforventet skjer, som for eksempel et sykt barn, ryker planene for dagen. I stedet kan du prøve å planlegge kun fire eller fem timer med jobb hver dag. På den måten kan du være fleksibel senere.
  15. Legge for lite planer. Når det er sagt, bør du sette en strategi for hvordan du skal nå målene dine på lang sikt. Foreleser ved MIT Sloan School of Management, Robert Pozen, foreslår at du først bestemmer deg for målet, så kan du legge en plan for de forskjellige stegene for å komme dit. Slik kan du gå tilbake for å forsikre deg om at du er på riktig spor.
  16. Være i for mange møter. En kjent tidstyv. Gründer av BlueGrace Logistics, Bobby Harris, anbefaler at du ikke aksepterer møter med mindre personen klarer å legge frem en klar agenda og tidsbruk i forkant av møtet. Harris foreslår videre at du da gir personen halvparten av tiden han foreslår.
  17. Perfeksjonisme. «Vi begynner å jobbe godt først når vi ikke frykter at det vi gjør ikke er bra nok», ifølge nettstedet The Book of Life.
  18. Tenke daglige oppgaver. Tenk heller på tiden du har til å bruke på oppgavene i form av uke, eller 168 timer. «Folk sier alltid at det ikke er nok timer i løpet av en dag, og jeg er så enig», sier ekspert på produktivitet og tid, Laura Vanderkam, som peker på at heldigvis lever vi i form av uker, og ikke timer.