Jobb & karriere

- Det blir like viktig som å lære å lese bokstaver

Google og McKinsey er bekymret for norsk undervisning.

Jan Grønbech. Foto: John Fuller, Finansavisen

Jan Grønbech. Foto: John Fuller, Finansavisen

Artikkel av: Øystein Byberg
15. januar 2018 - 08.09

Norgessjefene i Google og McKinsey er ifølge DN bekymret for om nordmenn tilegner seg nok teknologisk kunnskap i grunnskolen. 

– All koding er basert på logikk og matematikk. Det ligger til grunn for alt. Og der er vi ikke i nærheten av der vi bør være. Der har Norge som samfunn underinvestert så til de grader, og det starter i grunnskolen, sier toppsjef Martin Bech-Holte i McKinsey.

Google Norge-sjef Jan Grønbech mener koding og programmering må inn i grunnskolen.

– Vi må doble innsatsen på logikk og matematikk. Vi går inn i en verden som kommer til å være 100 prosent styrt av det. Da må vi ha en befolkning som er lesedyktig. Koding er fellesnevneren for alt. Det å kunne skrive et språk som datamaskinen forstår, blir like viktig som å lære å lese bokstaver, sier han til DN.