Livsstil

6 øvelser til kontoret

Med et par enkle grep kan kontorlokalet forvandles til funsjonelt treningsstudio. Få 6 tips til trening på jobb.

kvinne trapper.jpg

kvinne trapper.jpg

13. oktober 2011 - 13:30

Sliter du med vondt i nakke, skuldre eller rygg? Jobbrelaterte "vondter" oppstår gjerne når man sitter mye stille foran pc-en og holder en monoton bevegelse dagen gjennom.

Les også:Trening kan forhindre jobbskader

Treningsekspertene Jorunn Githmark og Halvor Lauvstad fra SATS Norge anbefaler at man setter av fem minutter pr time til bevegelse.

I dagbladet denne uken kom SATS-trener Dan Skjolden med flere gode tips.

1. GÅ - enten om du skal hente deg en kaffe, kopiere ark, hente en utskrift fra printeren eller gi en kollega en beskjed.

2. Ta trappen! Unngå heisen og ta trappen i stedet. Ta gjerne flere trinn om gangen, og vil du gjøre det hele litt mer morsomt kan du jo konkurrere med kollegene dine om å komme først opp.

3. Ta knebøy. Knebøy er en enkel øvelse der du kun bruker din egen kraft, ta gjerne ti knebøy av gangen før du setter deg - flere ganger om dagen.

4. T push-ups stående. - Her trener du store deler av kroppen, sier Skjolden. Han anbefaler at man stiller seg et stykke fra pulten, lener hendene mot bordflaten og tar ti push-ups tre ganger i løpet av dagen.

5. Da "dips". Dips trener tricepsmusklene, og går ut på at du hever og senker underkroppen med armene. Ta gjerne tre sett med ti repetisjoner daglig.

6. Styrk skuldrene. Stå med ryggen inntil en vegg, hev armene over hodet og før de langs veggen opp og ned. Også her kan du kjøre tre sett med ti repetisjoner.

Kilde: Dagbladet.