Livsstil

- Slik reduserer du stress enkelt

Med enkle grep kan du gjenvinne ro og kontroll, skriver Catherine Lemaréchal.

Catherine Lemaréchal - Foto - Ellen Semb Hagen

Catherine Lemaréchal - Foto - Ellen Semb Hagen

Artikkel av: Stein Ove Haugen
30. januar 2013 - 09:02

Den daglige informasjonsmengden i form av alle inntrykk vi utsettes for, oppleves ofte som overveldende og stressende. Stress sender oss rett i en såkalt kamp/fluktrespons, som fra naturens side trigget oss for en kort periode slik at vi kunne slåss eller løpe i sikkerhet fra en bjørn eller tiger.

I en slik situasjon overtar reptilhjernen vår kommandoen. Reptilhjernen er den eldste og mest primitive delen av hjernen vår, som fikk våre forfedre til å reagere på instinkt hver gang noe nytt oppsto i omgivelsene (kunne være en potensiell fare) eller når vi ble utsatt for en reell fare. Rent fysiologisk så pumpes adrenalin og kortisol ut i kroppen og vi settes i beredskap.

Problemet er at hjernen klarer ikke å skille mellom en reell fare og en annen type «hastesak» som for eksempel en mail, eller en annen form for avbrytelse. Vi er altså skapt fra naturens side til å reagere på nye ting, kanskje er det derfor vi har en så sterk trang til å sjekke en ny mail eller en Facebook oppdateringer. Hjernen tolker det som noe vi straks må ta oss av, hvilket resulterer i at vi er i konstant alarmberedskap. Denne tilstanden forsterkes av at vi - i motsetning til våre forfedre og dyrene - unnlater å demobilisere mellom «slagene».

Her er noen tips som kan bidra til å redusere stressnivået ditt i hverdagen. «Vaner er til å begynne med som trådene i et spindelvev, siden blir de til tykke rep.» - Spansk ordtak

Ta jevnlige puste-pauser

Har du noen gang kommet på at du «glemmer» å puste? Visste du at vi puster 20.000 ganger i løpet av en dag, og at 60-70% av alle avfallsstoffene våre blir skilt ut gjennom pusten? Men de fleste av oss puster ikke riktig, over 80% av befolkningen puster høyt oppe i brystet, en overfladisk pust som fører til stive og anspente muskler. Det resulterer i at vi får for lite oksygen til hjernen og til cellene og det forsterker den urolige stressfølelsen vi har fra før.

Stopp opp og ta deg tid til å puste i løpet av dagen. Sett deg godt til rette i stolen, lukk gjerne øynene og start med å puste ut, tøm lungene for luft (når du puster ut, går magen inn. Press ut så mye luft du kan, ved å bruke core-muskultaturen). La så luften sive inn gjennom nesen (nå slipper du magen ut). Et par minutter er ofte nok til å gi et nytt perspektiv på det du jobber med, en annen ro og klarere tanker. Ifølge pusteekspert Anette Aarsland er det fysisk umulig å stresse samtidig som du puster dypt og fokuserer på pusten.

Riktig pust gjør underverker, her er gevinstene: Det reduserer stressnivået vårt, løser opp muskelspenninger i nakke, kjeve, skuldre og bryst, øker oksygenopptaget i alle kroppens celler, bedrer konsentrasjonen som følge av mer oksygen til hjernen, øker forbrenning og kondisjon, senker blodtrykket, bedrer fordøyelsen, renser og fungerer som en massasje for de indre organene. Noen minutters investering gir altså en solid avkastning!

Fokus sparer tid

En av konsekvensene av det stadige informasjonstrykket vi utsettes for, er at vi gradvis blir dårligere til å holde fokus på én ting av gangen. At multitasking er effektivt er en myte. Hvis du tenker på en utfordring mens du kjører bil, øker reaksjonstiden med 1,5 sekund.

Hver gang vi blir avbrutt i en oppgave, tar det et sted mellom åtte og 20 minutter å komme tilbake til det konsentrasjonsnivået vi var på før vi ble avbrutt! Jobb med én oppgave av gangen, og helst uavbrutt. Skru av pop-up mail funksjonen som kommer som standardinnstilling på de fleste PCer. Gjør deg selv utilgjengelig i perioder, og sett av tid i kalenderen til å lese og håndtere mail. Du kan spare minst én time hver dag på å jobbe smartere.

Slutt å anta, spør

Ofte antar vi at ting haster mer enn de gjør, og legger derfor et unødvendig press på oss selv. En kunde av meg delte denne glimrende huskeregelen: If you ASSUME, you make an ASS out of U and ME! Når du får en oppgave, gjør det til en vane å spørre når vedkommende må ha det. Det å stille spørsmål fremfor å anta, vil også bedre din kommunikasjon og eliminere mange misforståelser.

Noen gylne minutters slack

Legg opp til litt slack i programmet i løpet av dagen, slik at du rekker å lande før du går inn i neste møte eller tar fatt på neste oppgave. Disse velgjørende luft-lommene gir deg muligheten til å hente deg inn igjen, reflektere eller slå av en prat med en kollega. Når jeg har møter i byen, legger jeg inn en «10-minutter», litt ekstra tid til en gåtur, til å lese en artikkel eller til bare å sitte ned og slappe av før møtet begynner.

Har du noen mønstre i arbeidsdagen din som du ønsker å endre? Når vi tenker nye tanker eller gjør ting på en ny måte, dannes det nye nevrologiske koblinger i hjernen. Etter 21 dager er det etablert som en ny vane.

Lykke til!

Catherine Lemaréchal - Kommunikasjonsrådgiver og coach i Ticato AS

Ticato jobber med kommunikasjon, merkevarebygging og tidsmestring. Les mer av og om Catherine på hennes nettside.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER