Livsstil

Coach: Slik får du sakene unnagjort

BLOGG: Hva får oss til å gjøre noe med største letthet, mens vi slett ikke kommer i gang med andre ting, spør Mona Evjen.

Mona Evjen - Foto - Scanpix

Mona Evjen - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
27. februar 2014 - 09:25

Vi kan omtrent ikke unngå daglige påminninger om at kosthold og fysisk aktivitet er viktig for helsa, at vi bør ta vare på miljøet, handle etisk forsvarlig og så videre. I tillegg er det mange små og store oppgaver i hverdagen som blir liggende ugjort.

Lista er lang over alt vi burde gjort noe med.

Utsetter til senere

Selv om vi vet at det er viktig, klarer vi likevel ikke å legge om kostholdet, starte med trening eller ta oppussingen av arbeidsrommet. Vi skylder på at det passer dårlig, vi har liten tid og utsetter det til senere. Men når vi virkelig vil gjøre eller oppnå noe, så finner vi både tid og anledning! Vi tar oss jo tid til kjæresten når vi er nyforelsket?

Hva er det som får oss til å gjøre noe med største letthet, mens vi slett ikke kommer i gang med andre ting? Vi lar oss bevege av det som er smart og fornuftig, av ytre press, plikt og ansvar, egne verdier, vurderinger og følelser. Så lar vi likefullt noe være, uansett hvor lurt det er og på tross av ytre press. Vår egen indre brems er sterkere. Det vi skulle gjort betyr ikke nok, lysten er ikke på topp og dermed uteblir viljen til gjennomføring.

Modell for gjennomføring

Men hvis du faktisk har lyst - det er ikke bare noe du (eller andre) synes du burde gjøre - og sliter med å komme i gang, da kan du prøve dette:

1) Lag deg et bilde av det du vil oppnå (sluttresultatet)

2) Gjør dette viktig nok for deg (betydning)

3) Skap energi (følelser)

4) Sørg for applaus (belønning)

Hva vil du oppnå? Hvordan ser resultatet ut? Lag deg eller finn et bilde som illustrerer målet ditt. Plasser bildet et sted hvor du ser det hver dag.

Vær konkret

Neste steg er å bli bevisst hva dette betyr for deg. Hvor viktig er målet for deg? Vurder det på en skala fra 1-10. Vær ærlig med deg selv! Hva må du gjøre? Når på dagen/hvilke ukedager? Vær konkret. Det nytter ikke bare å si onsdag eller lørdag. Hva gjør du til vanlig på onsdager? Hva skal du gjøre mindre av/slutte med, for å skaffe deg tid?

Kan hende trenger du hjelp til gjennomføringen. Hva eller hvem kan hjelpe deg? Lag deg selv ytre press i form av avtaler med noen eller at du betaler for å delta eller liknende.

Oppretthold energi

Så kommer både den viktigste og vanskeligste delen - å skape og opprettholde energi. Det som får deg til å gjøre - motivasjonen - handler om å få fram gode følelser, de som gir energi og velvære. Tenk deg om - hvilke situasjoner eller episoder gir/har gitt deg energi og gode opplevelser/følelser? Det kan være arbeidsoppgaver, lek med ungene, tanken på gode venner som kommer på besøk. Sistnevnte gjør at rengjøringa går som en lek og i full fart for meg!

Følelser er ikke alltid lette å framkalle, ei heller å sette ord på. Her kan du få hjelp av noen ord som kan minne deg på hva du kan ha opplevd/fått deg til å føle eller være: Begeistret. Energisk. Fantastisk. Glad. Henrykt. I fyr og flamme. I godt humør, inspirert, ivrig, kick, lettet, lykkelig, munter, oppglødd, oppkvikket, oppmuntret, overrasket, selvsikker, stimulert, stolt, strålende. Takknemlig. Tilfreds. Veltilpass. Vidunderlig. Noen av ordene gir energi andre velvære.

Du kan også skape energi når du føler deg tom. Når motgangen kommer og unnskyldningene for å la være en dag strømmer på, må du aktivere følelser som gir energi. Husk gjerne også hvor misfornøyd og skuffer du blir av deg selv, når du «skulker»! Vær deg bevisst hva som gir deg energi før du trenger det, så finner du det fram når det butter i mot. Mange bruker musikk, både for å komme i gang og for å holde energien oppe. Kanskje merker du, som jeg, at lysere tider gir energi? Sørg for at du utnytter det!

Gi applaus

Teknikkene som her er nevnt handler om å utnytte de unike mulighetene hjernen har gitt oss. Vi bruker kreativitet og fornuft (tanker) som manifesteres som bilder, slik aktiviseres storhjernen. Når vi bestemmer oss for at dette er viktig å oppnå og kjenner på de energigivende følelsene har vi fått avgjørende støtte fra mellomhjernen. Når dette etter hvert er blitt an vane, ja da gjør vi det automatisk og lillehjernen er programmert!

Når du har nådd målet ditt er det på tide å gi deg selv applaus og belønning - og det tror jeg ikke du trenger hjelp til å finne ut av!

Mona Evjen - Kurslærer, coach og forfatter av boka Ny som leder. Les mer om og av Mona HER.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK