Livsstil

Mindfulness - hvorfor alt maset?

Hva er alt dette oppstyret rundt mindfulness, spør Jorunn Krokeide.

Meditasjon - Foto - Scanpix

Meditasjon - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
28. april 2014 - 08:42

Det snakkes om en mindful revolusjon. Time Magazine hadde Mindfulness på sitt coverfoto i februar, året 2014 er blitt sagt å være ”the year of mindfulness”, avisene skriver om det, Dagens Næringsliv hadde nylig flere sider om mindfulness, ukebladene skriver alle om mindfulness ditt og mindfulness datt.

Bedrifter i USA begynner å tilby mindfulness for sine ansatte. Google gjør det, og kongressmann Tim Ryan sverger til mindfulness.

Forskningen har tatt av…

Aftenposten skriver ”Mediter vekk tungsinnet”, og videre "meditasjon fører til  forbausende forandringer i hjernen". Kathrine Aspaas skriver i en artikkel i Aftenposten at forskningen nærmest er eksplosiv ved amerikanske universiteter. ”Meditasjon gir mental styrke, økt nærvær og øker evnen til medfølelse. Femten minutter med lukkede øyne om dagen, og blodtrykket synker. Stresshormonet kortisol reduseres også signifikant”

Hvem kan ikke trenge det i disse dager, hvor antall personer som oppsøker legen sin for stressrelaterte plager er sterkt økende?Hvor vi ikke får flyttet oss fremover fort nok. Hvor vi bare skal oppnå det og det, så skal vi ta igjen det forsømte, nyte livet...

Hvor autopiloten er skrudd på altfor ofte…

Mindfulness er motsetningen til det å leve på autopilot, en motsetning til stressEtter 8 uker med MBSR meditasjon har du større emosjonell intelligens.Og ikke nok med det, deltagerne i en studie ble lykkeligere, graden av engstelse var lavere og hjernen lærer seg å prosessere stimuli mer effektivt.

Jeg tror at det er blitt et større behov for å lære seg teknikker som kan ”calm the mind” - roe tankestrømmen og føle mer ro innvendig,i en verden hvor data og mobilbruk har eksplodert.  

Eller som Time Magazine skriver på forsiden “ Mindfulness - The science of finding focus in a stressed out multitasking culture”. 

For meg er det egentlig soleklart etter å ha vridd og vendt på mindfulness. Prøvd det, spyttet det ut igjen. Prøvd igjen. Og igjen.

For det er ikke bare lett. Det krever øvelse og det er en stadig prosess.  

Nået er egentlig alt vi har. I går har vært, og hva vet vi om dagene som kommer?

Det er egentlig dette mindfulness handler om, om å være tilstede i nuet, i det vi holder på med her og nå.

Jon Kabat-Zinn definerer det som  "mindfulness means paying attention in a particular way; on purpose, in the present moment, and non judgmentally."  

Enklere sagt for en nybegynner: Få med deg øyeblikket, vær tilstede inne i og utenfor deg selv, i hver interaksjon, i det du gjør her og nå. Klart det kan øke effektiviteten, klart det gjør deg mer oppmerksom, klart det gjør deg mer tilstedeværende i eget liv. Tilstede, så du ikke går glipp av gleden over at noen sier de er glad i deg. Over en ny dag..

Og, du trenger verken bli munk eller nonne, slutte å jobbe eller forlate familien din for å sette deg på en fjellhylle i 7 år heller.

Det er ikke så vanskelig å komme i gang. Problemet er kanskje å holde det gående. Du må nemlig holde på en liten stund før du merker effektene, som med trening. Man blir ikke maratonløper på en dag.

Det finnes mange måter å trene mindfulness på. For mindfulness handler ikke bare om å sitte på en meditasjonspute dagen lang, selv om det er en viktig del av treningen.

Vær oppmerksom på pusten dinDen enkleste formen for mindfulnesstrening, er å ha oppmerksomhet på pusten. Observere at du puster, uten å endre pusten, men følge pustebevegelsene som går inn og ut. 

Prøv selv – Ut med autopiloten:

Øv deg på å bli mer tilstede i øyeblikket. Hvis du tar deg selv i å tenke neste steg, øv deg ved å si til deg selv: Nå er det dette jeg holder på med. Og engasjer deg, og vær tilstede!

Mindfulness i dagliglivet:

Velg deg en aktivitet du gjør daglig, som å pusse tennene, dusje eller lage middag. Gjør dette med full oppmerksomhet. Når du for eksempel pusser tennene - kjenn etter hvordan det føles, hvordan tannpastaen smaker, hva med vannet i munnen, leppene…

Spise med oppmerksomhetSpis maten din med full oppmerksomhet. Legg fra deg mobilen, laptopen og la være å multitaske. Legg merke til hva du spiser, observer hvordan det smaker og lukter.

Gå eller løpe med oppmerksomhetHer har du fokus på føttene, hvordan de beveger seg. Det finnes masse god litteratur, videoer og kurser der ute.

Lykke til med treningen og Don’t miss the moment!

Jorunn Krokeide - akupunktør med grunnfag medisin, bedrifsøkonom, mindfulnessinstruktør og selvstendig næringsdrivende. Les mer om Jorunn

HER – www.jorunnkrokeide.no