Livsstil

- 66 dager kan gi deg en ny hverdag

Har du gitt opp nyttårsforsettet fordi du ikke helt har klart å endre vanen din? Da er min trøst at dette er helt normalt. Hold ut, bruk litt mer tid.

Cecilie Thunem-Saanum - Foto - Sondre Steen Holvik

Cecilie Thunem-Saanum - Foto - Sondre Steen Holvik

Artikkel av: Karen Thue
26. mars 2015 - 12:56

Innen påske skal jeg ha trent inn nye hverdagsvaner, tenkte du kanskje da året var nytt og skinnende.

Nyttårsforsettene var på plass. I 2015 skulle du kanskje trene tre ganger i uken, slutte å spise sjokolade eller begynne å legge deg tidligere om kvelden. Og kanskje så du for deg at innen påske hadde du nådd målet ditt, fått nye vaner.

Ofte når jeg trener mennesker i kommunikasjon eller tidsbruk, jobber vi med vaner. Vi avdekker gode og dårlige vaner, og ser på hvordan vi kan trene inn nye og bedre måter å gjøre ting på i hverdagen. Det kan være rådgivere som jobber på et kundesenter, som ønsker å lære seg nye vaner for enda bedre kommunikasjon. Eller det er en leder som har behov for å styre tiden sin bedre.

Vi jobber sammen i fire uker, tre måneder eller kanskje i en periode på et helt år, og på samme måte som mange lager seg nyttårsforsetter, setter de jeg jobber med egne mål. Kanskje sa du ved nyttårstider at innen påske ville du klare å endre kosthold, slik en leder gir seg selv tre måneder på å justere egen kommunikasjon.

Gang på gang skjer det, uavhengig av person og situasjon: Den som har satt seg et mål mister motet, og er nær ved å gi opp. To årsaker går igjen: 1) Vedkommende glemte seg og falt tilbake til gamle vaner eller 2) Viljestyrken fikk en sprekk, og personen har derfor gitt opp prosjektet sitt de siste to-tre dagene. Dette fører til at de kan komme til å parkere målet sitt for godt.

Kjenner du deg igjen?

Man blir motløs når man gang på gang faller tilbake til gamle mønstre, mens en tar seg i det og vil fremover med de nye, gode vanene. Eller vi opplever synkende selvfølelse og opplevelsen av å ha mislyktes, fordi viljestyrken vant. Da er det lett å vike fra målet sitt og gi opp.

Heldigvis har jeg gode nyheter: Det gjør ingenting om du glemmer deg, eller om du ”sprekker” underveis. Kunsten er utholdenhet, og positivt selvsnakk når slikt skjer. At du glemmer deg, og merker det selv, det er et sikkert tegn på at du er på vei til å endre vane.

En av de største feilene vi gjør når vi jobber mot et mål, er at vi gir oss for tidlig. Svært ofte setter vi strek i det vi føler vi har nådd målet, og så viser det seg en uke eller to senere at det var for tidlig: Vi faller tilbake til gamle vaner.

Det finnes mange artikler og mye forskning om vanens makt, og om hvor lang tid det tar å endre en vane. Dessverre er det en utbredt ”sannhet” at det tar 3-5 uker å øve inn en ny hverdagsvane, når det i mange tilfeller kreves mer tid.

Jeg pleier å si at det tar et sted mellom 6 og 66 dager å trene inn nye handlemønstre. Hvor lang tid det tar avhenger av type vane, motivasjon og personlighet hos hver enkelt av oss. Dersom du har kjøpt ny bil etter å ha kjørt en annen modell de siste årene, vil du i løpet av få dager venne deg til den nye bilen og dens funksjoner. De første par dagene gjør du automatisk som før, og bommer på hvor de ulike funksjonene er. Men kjører du bilen hver dag, er gamle vaner raskt glemt, og nye mønstre automatisert.

Dreier det seg derimot om større endringer i hverdagen, vil det kreve mer vilje og mer av dine ressurser over et lengre tidsrom. Dersom du skal legge om kostholdet, slutte å røyke, begynne å trene eller endre eget søvnmønster ville jeg estimert 3-6 måneder før det nye mønsteret med sikkerhet kan kalles en vane.

Kanskje trenger du også lenger tid. Forskning viser at det gjennomsnittlig tar 66 dager å etablere en ny vane, men at det også kan ta helt opp mot 285 dager. Men som nevnt trenger du slett ikke så lang tid for å endre små, hverdagslige handlinger.

Tilbake til de 66 dagene som kreves for litt mer omfattende endringer: Dersom du satte deg et mål ved juletider, har du kanskje trent inn en vane nå? Eller du er i ferd med å gi opp fordi endringen krever så mye viljestyrke? Da er min trøst at dette er helt normalt. Hold ut, gi det mer tid.

Når jeg jobber med å hjelpe folk å endre vaner, setter vi delmål for hver uke, hver måned og hvert kvartal. Det bidrar til å holde fokus og å holde ut over tid. Når vi måler etter de første fire ukene og ved tre måneder, er det svært ulikt hvordan den enkelte opplever en slik endringsprosess. For noen krever det mye energi og viljestyrke, mens det for andre kan gå fort å endre den samme vanen.

Selv brukte jeg et år før jeg kunne si til meg selv at jeg var blitt ”en som trener”, etter 15 år uten trening. Det tok omtrent tre måneder før jeg hadde så gode rutiner at jeg kunne kalle det en vane. Men hadde jeg allerede da lent meg tilbake og ansett målet som nådd er sjansen stor for at den nye hverdagen min ville ha sklidd ut.

Tre måneder er et kort tidsperspektiv når vi ønsker varig endring. Det er nok også årsaken til at så mange jojo-slanker seg, trener i perioder eller på annet vis klarer kortere faser med ønsket livsstil, før de faller tilbake til tidligere, godt etablerte handlemønstre.

Det gjør ingenting om du går på en smell, så lenge du holder riktig fokus over tid. Nå er det snart 66 dager siden nyttår, og omtrent 66 dager til sommerferien for mange. Det er et glimrende tidspunkt for å holde motet opp og fortsette å jobbe med nyttårsforsettet ditt, eller en glimrende anledning til å sette et nytt og tydelig mål som du kan jobbe med frem mot sommeren.

Er du utholdende er sjansen stor for at du har nådd målet dit innen 66 dager. Da kan du klappe deg selv på skulderen, mens du tar nye vaner med inn i hverdagen.

Les mer på Cecilies Facebook-side HER