Livsstil

Slik blir du påvirket av mørketiden

Det er viktig å regulerer døgnrytmen når mørket setter inn.

Vinter - Foto - Scanpix

Vinter - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
21. oktober 2015 - 09:27

Det er høst og dagene blir mørkere, kaldere og kortere. Det er noe som kan merkes på humøret og formen, skriver Avisen.dk.

En del går inn i vinterdepresjoner og det er særlig mørket som forårsaker dette. Men mørket påvirker også søvnbehovet vårt.

- Lys og mørke er i stor grad med på å styre døgnrytmen vår. Jo mørkere det blir, desto større søvnbehov. Det mest optimale ville være hvis vi sov lengre hver natt om høsten og vinteren, men vi har jo ikke færre oppgaver på arbeidet og i familien denne årstiden, så det er et vanskelig råd å gi, sier søvnekspert Mikael Rasmussen fra Center for stress og trivsel.

Han peker på at man faktisk bør sove en time eller to lengre om vinteren hvis man skal lytte til kroppens behov.

Det er imidlertid en annen løsning i stedet for å forsøke å få to timers ekstra søvn daglig. Man skal sørge for å få så mye lys som mulig, slik at man regulerer kroppens indre døgnrytme.

- Det handler om at man får synkronisert døgnrytmen. Den er med på å styre hormonutskillelsen, kroppstemperaturen osv., og her på de nordlige breddegrader kan vi se at folk simpelthen ikke frigir like mye serotonin, også kalt humørhormonet, om vinteren. Derfor handler det om å få så mye lys som mulig om vinteren. Det er både godt for humøret og døgnrytmen, forklarer Mikael Rasmussen.