Livsstil

Nyhetene som deles mest på Facebook

Nyhetsartikler som gjør folk sinte deles mer på Facebook, ifølge ny norsk forskning.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne L. Skarsgård
5. desember 2016 - 08:21

Medieviter Anders Olof Larsson ved reklameskolen Westerdals Oslo ACT har studert over 7,7 millioner «likes» som ble gitt til nyhetsartikler postet på Facebook i perioden januar til mai 2016, skriver DN.

Artiklene ble lagt ut av VG, Aftenposten og de svenske avisene Aftonbladet og Dagens Nyheter. Artikler som utløste sinne, i form av at leserne trykket på en ny reaksjonsknapp som Facebook kaller «Angry», ble ifølge avisen merkbart mer delt.

- Vi er tilsynelatende mindre innstilt på å dele saker som gjør oss glade, sier Larsson til DN.

Facebook kaller de nye måtene å reagere på Love, Haha, Wow, Sad og Angry. Disse har kommet i tillegg til den velbrukte Like-knappen, som ble innført for snaut åtte år siden.

- Vi deler og kommenterer det som gjør oss sinte og provosert, og reagerer motsatt når innholdet gjør oss glade, sier Larsson til avisen.