Livsstil

Så mye må du trene for å forbrenne påskeegget

Nordmenn fråtser i påskegodteri i høytiden. Men vet de hvor mye trening som skal til for å forbrenne kaloriene?

Foto: NTB Scanpix / Shutterstock

Foto: NTB Scanpix / Shutterstock

Artikkel av: Eline Hvamstad
13. april 2017 - 08:02

Påskeegg fylt med søte fristelser som smågodt, sjokoladeegg og marsipan er vanskelig å unngå, selv for treningsentusiastene.

Men ifølge Daily Mail kan det være lurt å ha i bakgodet at kaloriene i disse fristelsene ikke forsvinner av seg selv.

Eksperter har på nettstedet Bidvine.com har regnet ut hvor mange kalorier det er i Engslands favoritt-påskeegg.

Deretter har de laget en oversikt som viser hvor lenge du må løpe, hoppe, svømme, gå, sykle eller ta knebøy for å forbrenne godsakene.

Nå er ikke det nødvendigvis de samme godsakene vi får i oss her hjemme, men ta en titt bak på innholdsfortegnelsen før du hiver nedpå, så kanskje du finner noe i samme kaloriklasse du kan sammenligne med.

Spiser man godsaker som Dairy Milk XL, Cadbury Caramel eller sjokoladeegg fra Mars (som i tillegg inneholder tre Mars-barer) og som alle tre inneholder mellom 1.750 og 1.620 kalorier, må du belage deg på å løpe henholdsvis 3, 2,9 eller 2,8 timer for å forbrenne påskegodtet.

Alternativt kan du svømme 2,0, 1,9 eller 1,8 timer, eller du kan legge inn en lang og god gåtur på 5,9, 5,6 eller 5,4 timer i påskeprogrammet.

Går du for noen "lettere" varianter som for eksempel Mini Eggs, vanlige Creme Eggs eller påskeegg fra Kit Kat som inneholder mellom 980 og 940 kalorier, holder det med 1,7 eller 1,6 timers løpetur. 

Da er det godt å vite at man både har fri og tid til å legge inn trening i påskekosen.