Livsstil

- Det dummeste du kan gjøre med tiden din

Ikke stå opp tidlig fordi du tror det gjør deg mer produktiv, insisterer forsker.

Søvn - Foto - Scanpix

Søvn - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
10. oktober 2017 - 12:40

Donald Trump, Pepsi-toppsjef Indra Nooyi og Twitters grunnlegger Jack Dorsey, er bare noen av nåtidens ledere som hevder de bare sover et par timer hver natt.

I boken "Hvorfor vi sover", sier forsker Matthew Walker ved University of California at han ønsker å få en slutt på denne trenden en gang for alle.

Han har forsket på søvn i 20 år, og sier at eksperimenter både på dyr og mennesker viser hvor farlig det er å få lite søvn. Å få for lite søvn rammer hjernen, immunforsvaret, endrer kroppens blodsukkernivå og skader arteriene.

På lang sikt øker lite søvn risikoen for Alzheimer, kreft, diabetes, hjertesykdommer og slag. Men lite søvn rammer ikke bare helsa vår, det går også utover vår produksjonsevne, påpeker Walker.

Hans konklusjon bør gjøre oss bevisste på når vi slår av smarttelefonen om kvelden og lukke øynene. Får du bare rundt syv timer søvn over lengre tid, kan nemlig de negative effektene slå ut.

Walker anbefaler at folk flest bør få 8-9 timer søvn hver natt. Han sier det finnes noen få mennesker med en genetisk mutasjon som kan klare seg med et minimum på bare seks timer. Alt under det, er for lite.

- Jeg har alltid synes det var rart at Margaret Thatcher og Ronald Reagan var veldig høylytte, om ikke også stolte, av at de sov mellom fire og fem timer per natt - men nå fikk de jo begge Alzheimers, sier Walker.