Livsstil

Bør du trene dagen derpå?

Større mengder alkohol vil påvirke treningseffekten, mener eksperter.

Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

Artikkel av: Martine Holøien
5. februar 2018 - 10.04

- Alkohol har en rekke virkninger på kroppen. De viktigste er virkningene i hjernen, som gjør at de fleste som er alkoholpåvirket føler mindre motivasjon for å trene. Gjør man det likevel, er det neppe noen fare forbundet med det, sier Jørg Mørland til KK.no

Mørland er professor emeritus ved Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo.

- Men hardtrening i forbindelse med store alkoholinntak kan kanskje øke risikoen for hjerterflimmer. Dette kan også være en risiko ved trening dagen derpå. Hos menn vil alkoholinntak kunne senke nivået av testosteron i rundt ett døgn etterpå, noe som kan redusere evnen til å bygge opp muskulatur, forklarer han til nettstedet.

Terje M Halvorsen er leder av Exercise is Medicine Norge, og adm. direktør/legespesialist i Norsk Førstehjelp AS.

- Det er liten vitenskapelig dokumentasjon som kan gi klare konklusjoner. Det vi vet, er at et redusert væskenivå i kroppen reduserer prestasjons- og konsentrasjonsevne, sier han til KK.no.

Alkohol påvirker fettomsetningen i kroppen og reduserer fettforbrenningen, som fører til at fett legger seg rundt magen.

- Alkohol fører også til redusert energitilgjengelighet, sier Halvorsen.

Nervesystemet påvirkes av alkohol, der balanse og koordinasjon svekkes, i tillegg til kognitive evner som konsentrasjon og reaksjonsevne. Dette kan nok henge i litt dagen derpå også.

- Hvis du drikker større mengder, vil det påvirke treningsresultatet ditt, og du presterer dårligere, sier Halvorsen til KK.no.

Han råder til aktiviteter med lav intensitet, som en gåtur eller sykkeltur i et rolig tempo. 

- Dagen derpå-økta må ses på som «utskylling av alkoholen», og man kan ikke forvente å få noen særlig treningseffekt, mener idrettslegen.