Livsstil

Nordmenn sparer penger når de handler mat på nett

Når du går i butikken handler du mindre smart enn når du kjøper matvarene på internett.

Artikkel av:  Redaksjonen
5. februar 2018 - 12.18

Undersøkelser viser at forbrukere sparer penger når de handler mat på nett sammenlignet med butikk. Bedre planlegging og færre impulskjøp er årsaken.

- Kundene er mer bevisste på pris og helse når de handler på nett sammenlignet i butikk. De kjøper rett og slett mer rasjonelt. Derfor bruker kunder som handler mat på nett mindre penger på dagligvarer enn de som handler i fysisk butikk, sier Ole Petter Nyhaug.

Nyhaug er ekspert på forbrukeratferd, og er kreativ leder i markedsanalyseselskapet Opinion.

Han bistår en rekke kunder med innsikt om den norske dagligvarebransjen, og har gjennomført flere undersøkelser om norske matkunders handlevaner på nett.

 - Det vi får vite gjennom fokusgrupper, spørreundersøkelser og intervjuer med norske forbrukere er at nettkjøpere planlegger bedre, kjøper sunnere matvarer og sparer penger på færre impulskjøp enn når de handler i en fysisk matbutikk, sier Nyhaug.

Planlegger innkjøpene bedre

 Når du går i butikken handler du mindre smart enn når du kjøper matvarene på internett.

 - På nett velger folk mer frukt og grønt. Det er også enklere å sammenligne priser fordi digitale verktøy gir deg bedre oversikt over tilbud og kampanjer. Jeg vil derfor påstå at netthandel av mat er positivt for norsk folkehelse, sier Nyhaug.

Kjøpmann Roy Snapa i Handleriet.no er enig i Nyhaugs analyse av forbrukernes atferd på nett. Supermarkedet leverer matvarer til familier i tidsklemma i Oslo, Asker, Bærum og Drammen. Selskapet er i sterk vekst. 

- 95 prosent av våre kunder handler mat kun en gang i uken, mens de siste fem prosentene handler mellom en og tre ganger i uken. Dermed sparer de også mye penger fordi de unngår dårlig planlegging og unødvendige impulskjøp, sier  Snapa.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Roy Snapa. Foto: Handleriet.no

Kjenner seg igjen i kundenes adferd

Kjøpmannens kunder er ikke bare flinke til å planlegge. De spiser også sunnere enn andre dagligvarekunder.

- Vår omsetning av bær, frukt og grønnsaker er høyere enn i en vanlig matbutikk. Der vår omsetning av frukt og grønt utgjør mellom 15 og 20 prosent av total omsetning, utgjør dette i snitt cirka 10 prosent i en vanlig matbutikk, sier Snapa.

Han forteller at spesielt salget av økologiske produkter går unna som varmt hvetebrød i nettbutikken. 

- Samtidig er vår omsetning av sjokolade og snacks på skarve en prosent av total omsetning, sammenlignet med cirka 2,5 prosent av omsetningen i en vanlig matbutikk, forteller kjøpmannen.