Livsstil

Sliter du med å sove? Prøv dette

Kanskje er det en blanding av flere grep noe som kan hjelpe deg med å få sove, ifølge ekspert.

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
3. februar 2018 - 08.34

Søvnekspert Ståle Pallesen forklarer at personer som sliter med å sovne ofte blir anbefalt en type kognitiv atferdsterapi, der fem komponenter inngår. Den ene komponenten er avspenning og avslapning, som da inkluderer meditasjon. 

- Meditasjon kan hjelpe, men hvis du virkelig sliter med å sovne tror jeg ikke det holder, sier Pallesen til KK.no.

Den andre komponenten er stimulikontroll.

Hvis du ikke får sove må du stå opp og gå ut av soverommet. Vent til du blir søvnig igjen før du legger deg igjen, og gjenta dette hvis du ikke får sove, sier Pallesen.

Den tredje komponenten handler om hvor mange timer du kan oppholde deg i sengen. Den fjerde er søvnhygiene, som er de grunnleggende rådene.

- Dette er blant annet å ikke drikke kaffe, ha det mørkt på soverommet, ta et bad og unngå koffein og nikotin.

Til slutt kommer kognitive teknikker. Å tenke at «nå  jeg sove» gir kun prestasjonsangst, mener eksperten.

Tenk heller på ting du er fornøyd med, er rådet.