Info

Basisøktene skimosjonister bør få med seg

Forfatterne bak "Den norske langrennsboka" mener mosjonister har mye av lære av verdensmesternes treningshistorikk.

Foto: Finansavisen

Foto: Finansavisen

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
2. november 2012 - 15:04

Mosjonister kan hente mange minutter i konkurranser om de henter lærdom fra norske verdensmesteres treningshistorikk, skriver Finansavisen.

Det mener Espen Tønnessen, som sammen med Øyvind Sandbakk har skrevet "Den norske langrennsboka".

- Jeg er helt sikker på at mosjonister har mye lære av de gamle mestere. Forskning som gjøres er ofte veldig spesialisert. Her ser vi mer helheten i opplegget, og det finnes noen ønkkeløkter som er viktig for prestasjonsutviklingen, sier Tønnessen til avisen.

Han trekker frem tre økter som han mener er den ideelle treningen for en mosjonist i langrenn.

- Det er noen økter du må gjøre, men heller ikke for mye av det. De beste er utrolig gode til å vurdere dette. En mosjonist har hardere livsbelastning enn topputøveren, og det er derfor viktig at du kjenner etter om kroppen er klar for en intervalløkt, sier Tønnessen.

3 ideelle økter for skimosjonister

1. En langintervalløkt per uke med hjertefrekvens på 85-90 prosent av makspuls. Totalvarighet på 30-50 minutter.Eksempeløkter: 5-7x6 minutter løping, pause på 2 minutter. 4-6x8 minutter langrenn/rulleski, pause på 2-3 minutter. 3-5x10 minutter sykling, pause på 3 minutter.

2. En intervalløkt per uke med en hjertefrekvens på 90-95 prosent av makspuls, med en total varighet på omkring 15-25 minutter.Eksempeløkter: 6-8x3 minutter løping, pause på 1,5 minutter; 4-6x4 minutter, pause på 2 minutter.

3. En langtur på over 2,5 timer med varierende intensitet.Ekempeløkter: 1-2 timer på 60-75 prosent av makspuls + 30-60 minutter på omkring 85 prosent av makspuls + 60 minutter på 60-75 prosent av makspuls.

Kilde: Finansavisen

Akkurat nå: Over 5.311 følger HegnarSPREK på Facebook. Bli fan du også!