Info

Slik får du balanse i hverdagen

Når man skal rekke jobb, trening, familie, venner, foreldremøter skorter det ofte på egentid.

Meditasjon - Foto - Scanpix

Meditasjon - Foto - Scanpix

Artikkel av: Eline Hvamstad
5. oktober 2014 - 07:51

I en hektisk og stressende hverdag virker det trolig uoppnåelig å få tid til egentid. Men ekspertene hevder at det er fullt mulig, og at du med enkle grep kan bli et mer balansert menneske, ifølge VG.

- Vi er laget slik at vi bør ha variasjon. Som mennesker er vi helt avhengig av utfordring, så lenge vi lar både kropp og sinn få mulighet til restitusjon. Det gjelder å finne den gylne middelvei, sier psykolog Anders Skuterud til avisen.

Han beste tips er at man ikke hopper på alle impulser.

- Prioriter å sove skikkelig om natten, trene fysisk og slappe av is elskap med andre. Altså det motsatte av å være på alerten, sier Skuterud til VG.

Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, anbefaler at man balanserer blodsukkeret sitt.

- Sørg for at du har balansert, helsefremmende kosthold i bunnen, med mye frukt og grønnsaker. Unn deg noen utskeielser innimellom. Husk å drikke nok vann, og ikke for mye kaffe, tipser Sundfør.

Videre anbefaler treningsekspert Anne Mette Rustaden at man får frisk luft og dagslys, mens Kaisa Hafredal, kostholdsveileder og coach, er opptatt av at man puster med magen.

- En dyp pust roer ned kropp og sinn umiddelbart, og det er ikke mange dype åndedrag ned i magen som skal til, sier hun til avisen.