Motor

VW-kundene elsker DSG-kassene

Volkswagens dobbelclutch automatgirkasse, DSG velges av stadig flere.

VW Passat Alltrack. Foto: VW

VW Passat Alltrack. Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
11. juni 2012 - 11:35

Kundene verdsetter raske girskift og lavere forbruk og utslipp enn med tradisjonelle automatgir eller manuell giring, fastslår den norske importøren Harald A. Møller AS i en melding.

Salget av den automatiske dobbelclutch girkassen fra Volkswagen øker, og på enkelte modeller selger mer enn halvparten av bilene med DSG-girkasse. På nye Volkswagen CC er andelen hele 88 prosent. For Passat er andelen over 40 prosent. Fra introduksjonen av den første DSG girkassen i 2002 og frem til i dag har andelen vært stigende. Volkswagen har stadig måttet utvide produksjonskapasiteten for å holde tritt med etterspørselen.

Hegnar BIL er på Facebook. Følg oss her

Volkswagens automatiske DSG-girkasse ble lansert i 2002 som en 6 trinns girkasse. Målet var å utvikle en girkasse som var rask og effektiv, og som samtidig ga drivstofføkonomiske gevinster og lavere utslipp enn tradisjonelle automatgirkasser og ved manuell giring.

Hemmeligheten ligger i en dobbelclutch hvor girkassen er klargjort for neste girskift før du har tenkt tanken. Dermed kan selve girskiftet skje i løpet av en brøkdel av et sekund. Den første utgaven var laget for motorer som hadde et dreiemoment opp mot 350 Nm. Senere kom en enda mer effektiv 7-trinns DSG girkasse for de noe mindre motorene med ytelser under 250 Nm.

I dag tilbys DSG girkasse til alle Volkswagens modeller med unntak av nye Volkswagen up! og storebror Touareg, hvor man har valgt andre løsninger.

- Modellprogrammet til Volkswagen vokser stadig, og jeg er glad for å introdusere Passat 105 TDI nå også med DSG, sier direktør Ulf Tore Hekneby hos Volkswagen-importøren.