Motor

Volkswagen Golf - Strålende familiebil

Vi har flere ganger latt oss imponere av Volkswagen Golf. Nå har vi hatt stasjonsvognen under lupen, og her er dommen.

Volkswagen. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Volkswagen. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Stein Ove Haugen
15. november 2013 - 10.12

Volkswagen Golf er en av de aller mest populære bilene her til lands. Det har den vært i lang tid, og det er det også en grunn til. Vi mener nemlig i likhet med de fleste andre at den er en veldig god bil.

Da vi testet nye Golf for om lag ett år siden, kalte vi den «legenden ingen kunne mislike».

Nå har vi prøvekjørt stasjonsvognutgaven med en liten bensinmotor, men er vi like imponert?

Pen og pyntelig

For å ta det litt generelle først; noe av det som slår oss med nye Golf stasjonsvogn er at den likner veldig på en Passat.

Flere ganger i løpet av testperioden ble undertegnede også spurt om hvordan denne Passaten var å kjøre, og ble like mange ganger møtt med stor overraskelse da vi fortalte at dette faktisk var en Golf.

Mye av grunnen til at folk tar feil er at Golfen har blitt diger. Bagasjerommet er eksempelvis nå større enn Passat sitt, med 605 liter mot 603 liter.

En annen grunn er at designet på Golf er rimelig konservativt. Det er ikke hundre prosent åpenbart at dette er en helt ny modell, fordi den rett og slett leverer godt innenfor Volkswagens eksisterende formspråk.

Nå er ikke dette nødvendigvis negativt. Vi mener nemlig at Golfen gjør god figur, med pene og pyntelige linjer. En forholdvis tøff front avløses av en konservativ stasjonsvognlinje, før baklyktene gjør jobben med å piffe opp bakenden noe.

Interiørmessig er det heller ikke mye å utsette. Dette er definitivt i god Volkswagen-ånd, og vi liker det strålende kvalitetsinntrykket man får i nye Golf.

Dashbordet er særdeles logisk lagt opp, med en fin touchscreen som senterpunktet. Denne fungerer godt som formidler av infotainment-systemet, som vi også mener at leverer varene.

Materialbruken er som seg hør og bør god, og som i Golfer flest hørte vi ikke en eneste ulyd fra interiøret i løpet av tiden vi kjørte bilen.

Testbilen var ellers utstyrt med behagelige sportsseter i delalcantara, og vi trivdes godt i disse selv etter flere timer på landeveien.

Den var også i høyeste utstyrsnivå, Highline, noe som blant annet betyr klimaanlegg med to soner, cruise control, adaptive tåkelys, parkeringssensorer foran og bak, regnsensor og skinntrukket ratt.

I tillegg var ekstrautstyr som sportsunderstell, iPod-tilkobling, adaptive bi-xenonlys, navigasjon, filskifteassistent og lysassistent på plass.

Med andre ord savnet vi lite på testbilen.

Praktisk sak

Når det kommer til det praktiske er det nevnte bagasjerommet sentralt. De 605 literne gjør naturligvis at det er meget god plass, og vi fikk i løpet av testperioden testet ut bilen med full oppakning.

Golfen slukte masse bagasje, og er i så måte en strålende familiebil.

Bakseteplassen er et annet viktig moment, og vi kan konstatere at det også her var rikelig med plass.

Barneseter festes enkelt med Isofix, mens benplassen var mer enn god nok for voksne.

Vi ville kanskje ikke anbefalt fem voksne personer å dra på langtur med bilen, men for fire stykker er det mer enn nok plass i alle retninger.

Foran satt vi som forventet meget godt, og opplevde bilen som rommelig.

Det skal også nevnes at støynivået i testbilen er lavt, og at hverken motor-, vind- eller veistøy bød på noen store irritasjonsmomenter i testperioden.

Kjøreegenskaper

At kjøreegenskapene i Golfen var gode kom ikke som en overraskelse.

Etter å ha kjørt flere forskjellige versjoner er det bare å konstatere at Golf har en fin kombinasjon av komfort og sportslighet.

Sportsunderstellet som testbilen var utstyrt med var i våre øyne med på å gjøre kjøreopplevelsen enda bedre, og Golfen opplevdes som kontant og presis på alle underlag.

Styrefølelsen var også svært god, og vi mener at dette er en bil det kan være ganske så underholdende å kjøre aktivt.

Det var ellers få tendenser til krengning i testbilen, og veigrepet opplevdes som meget godt. I tillegg er bilen svært retningsstabil i høye hastigheter.

Med andre ord, Golf stasjonsvogn gjør en god jobb på de fleste punkter.

Motor

Denne gangen kjørte vi Golfen med det nest minste bensinalternativet. Det betyr en 1,4 liters TSI-motor på 122 hestekrefter med et dreiemoment på 200Nm.

Testbilen hadde i tillegg 7-trinns DSG-automatkasse.

Akselerasjonen er oppgitt til 9,7 sekunder fra 0 til 100, og toppfarten stopper på 204 km/t.

Kombinasjonen av motor og girkasse fungerte i våre øyne ypperlig ved vanlig hverdagskjøring. Vi opplevde bilen som kvikk og fin i byen, og synes at den holdt godt følge på motorveien.

Men det var frem til vi lastet den opp med bagasje. Med full bil måtte nemlig girkassen jobbe veldig mye, og vi opplevde til stadighet at bilen måtte gire ned for å orke oppoverbakkene.

Etter et par timer på landeveien ble dette heller slitsomt, og vi følte at kraftreserven rett og slett ble for liten.

Å gå opp til 140 hesters bensin, eller til og med 105 hesters diesel er nok dermed noe vi ville ha vurdert på det sterkeste. Sistnevnte kjørt vi i Skodas søstermodell Octavia stasjonsvogn tidligere i høst, og den imponerte oss den gang.

Forbruket kunne vi derimot ikke utsette altfor mye på. Volkswagen oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,51 liter, og dette var ikke altfor langt fra sannheten under testperioden.

Vi lå og duppet rundt 0,55 liter på milen.

Konklusjon

Vi mener at nye Golf stasjonsvogn er en strålende familiebil. Den byr på massevis av plass, god sikkerhet, gode kjøreegenskaper og fornuftig pris.

Den gir rett og slett god valuta for pengene.

Når bilen i tillegg oppleves som forseggjort både i design og materialvalg, er det lite å trekke for.

Når det er sagt, ville vi ha vurdert å velge en annen motor fremfor den lille bensinturboen i testbilen. Den er tilstrekkelig, men vi tror at den fort kan bli litt slitsom om man ofte reiser på tur med full bil.

Vi vil uansett konkludere med at denne bilen er et av de beste stasjonsvognvalgene man kan ta - tatt totalpakken i betraktning.

PS! Sjekk ut vår test av konsernfetter Skoda Octavia. Selv om Golfen fremstår som litt mer premium i utførelsen, er vi nemlig ikke helt sikre på hvilken av de to vi ville ha valgt selv!

VW Golf Stv. 122hk TSI DSGVW Golf Stv. 122hk TSI DSG

MotorMotor

4 syl4 syl

SlagvolumSlagvolum

13951395

EffektEffekt

122 hk122 hk

DreiemomentDreiemoment

200 Nm/1500200 Nm/1500

ToppfartToppfart

204 km/t204 km/t

0-100 km/t0-100 km/t

9,7 sek9,7 sek

GirkasseGirkasse

7 trinns DSG7 trinns DSG

DrivhjulDrivhjul

ForanForan

VektVekt

12751275

CO2 (g/km)CO2 (g/km)

118118

Pris fraPris fra

243.200*243.200*

Pris testbilPris testbil

354.900354.900

*Trendline 85hk TSI, man.*Trendline 85hk TSI, man.