Motor

Kia Soul EV – blant de beste elbilene

Med Soul EV skal Kia ta opp kampen om det norske elbilmarkedet.

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
12. oktober 2014 - 00:02

Elbiler har nærmest blitt allemannseie i Norge de siste årene, men markedet var lenge prisgitt et par aktører. Etter hvert har stadig flere kommet til, og utvalget har samtidig blitt mye mer spennende.

Modeller som Volkswagen e-Golf og BMW i3 er eksempler på at bilene har kommet lengre, med tanke på blant annet opplevd kvalitet og design.

Nå har enda en produsent kommet på banen, og med Soul EV håper Kia på å gjøre braksuksess i Norge.

20-40 prosent av totalt produsert volum skal komme hit i løpet av det neste året, noe som betyr rundt 2.500 biler i perioden. Så langt ser det bra ut, og elbilen er utsolgt ut 2014.

Vi har testet Soul EV.

DesignKia Soul EV er en særegen og kanskje rett og slett sær bil. Utseendet er preget av firkantede former og rette linjer, men det hele er avrundet på en måte som gjør at bilen fremstår som veldig moderne.

Man kommer imidlertid ikke unna at den ser litt ut som bilen til Postmann Pat, med sitt høye og litt keitete utseende.

Når det er sagt, så liker vi faktisk Soul EV veldig godt. Den trekker kanskje ikke beundrende blikk, men etter noen dager blir man veldig glad i bilen.

Den er høyreist, og dermed praktisk, og det firkantede designet gir både gode takhøyde og enkel innlasting.

 

LED-lys i både front og hekk gir bilen ekstra personlighet, og blåfargen på vår testbil er unektelig et friskt pust i trafikkbildet.

For øvrig leveres bilen også i mer edruelige farger, noe den norske importøren faktisk har vært med på å bestemme. For sedate nordmenn er grå eller hvit mer naturlige valg. Man får den også i svart, men med røde detaljer som sannsynligvis vil gjøre fargen uaktuell for svært mange.

Uansett, Soul EV har et lett gjenkjennelig og litt snodig design. Heldigvis bidrar moderne linjeføring til å dra opp kulheten, selv om vi må erkjenne at vi fikk en del rare blikk i løpet av testperioden.

 

Vi liker ellers ladeluken på bilen, selv om dette i seg selv ikke er et altfor stort poeng. Den spretter i alle fall ut foran når man trykker på en knapp ved siden av rattet. Luken har en fiffig åpningsmekanisme, og av en eller annen litt udefinert grunn synes vi den er veldig kul.

InteriørInteriøret i Kia Soul EV er formet av at den er en elbil. Selve designet er likt som på vanlige Soul, men med en lys gråtone i hele interiøret går den i samme retning som flere av konkurrentene.

Det er også brukt en del miljøvennlige materialer, for eksempel er taket laget av resirkulert plantemateriale.

Det viktige er at det hele ser ganske så bra ut, og at materialene har en fin finish. Vi liker at det er soft touch-overflater i alt fra dashbord til dører, og synes Kia har laget et morsomt interiør som også er funksjonelt.

 

Alt av knapper og brytere er logisk plassert innenfor førerens rekkevidde, og infotainment-skjermen på 8” fungerer svært godt. Høy oppløsning, pent design og rask respons er stikkord.

Som på andre elbiler kan man få opp oversikt over forbruk, rekkevidde, miljøvennlighet og så videre. Det fungerer bra, og ser tøft ut.

 

Vi liker også instrumentpanelet godt, og særlig det store fargedisplayet i midten. Her får man hele tiden oppdatert informasjon om kraftfordelingen, og om bremsekraften lader batteriene. Sånt blir man veldig opptatt av når man kjører elbil.

 

Soul EV leveres ellers i to utstyrsnivåer, Classic og Exclusive, der vi kjørte sistnevnte.

Ifølge Kia velger over 90 prosent av de norske kundene Exclusive-varianten, og det forstår vi godt med tanke på at prisforskjellen er 30.000 kroner.

I topputgaven får man nemlig en mengde utstyr. Blant annet har den oppvarmede og avkjølte seter, DAB+, cruise control, ryggekamera, parkeringssensorer, varmepumpe, panoramatak, navigasjon, filskiftevarsler, blindsonevarsler, oppvarmet ratt, tosonet klima, hurtiglader og så videre.

 

Den har også skinninteriør, med myke og gode seter. Disse har også godt med sidestøtte, og det er generelt sett veldig komfortabelt bak rattet i Soul EV.

Det er også ganske god plass i baksetet, mens bagasjerommet er mer bybil enn familiefrakter. Handleposer, skolesekker og den slags er det imidlertid et hav av plass til.

KjøreegenskaperKia Soul EV har de samme gode kjøreegenskapene som vanlige Soul.

Man sitter høyt hevet, og oversikten er upåklagelig. Dermed er den en komfortabel sak å ha med å gjøre.

At bilen er tilnærmet helt firkantet gjør også at man alltid vet hvor man har den, og trange bygater, lukeparkeringer og andre hverdagsproblemer takles veldig greit.

Det hjelpes for øvrig godt av både parkeringsassistent, parkeringssensorer og ryggekamera.

 

På landeveien oppleves bilen som trygg og retningsstabil, med svært få antydninger til lugging på dårlig og sporete asfalt.

Motstanden i servostyringen kan for øvrig settes til tre nivåer, der sport er hardt, normal er, vel, normalt og comfort er veldig lett.

Vi brukte stort sett normal-innstillingen, og syntes denne fungerte fint under alle forhold.

Soul EV henger også greit med på svingete veier, men det er naturligvis slik at bilen er bygget mer for komfort enn sportslige egenskaper.

 

Til kjøring i hverdagen synes vi dermed at den fungerer ypperlig. Kjører du mye i byen vil du i særlig grad sette pris på hvor lettkjørt og oversiktlig bilen er.

At den på klassisk elbilvis er rask ut av lyskrysset lærer man seg også fort å verdsette. Fra 0-100 tar det 11,4 sekunder, men de første meterne går veldig fort unna.

Toppfarten er ellers 145 km/t, uten at det har så mye å si. Elbiler trives uansett best et stykke under 100 km/t.

RekkeviddeRekkevidde er naturligvis et høyaktuelt tema for en elbil, men vi kan ikke påstå at Soul EV er noe særlig bedre eller dårligere enn konkurrentene her.

Maksimal rekkevidde i henhold til EU-syklus er 200 kilometer, men med vanlig kjøring mener Kia Norge at du skal klare å presse ut mellom 140 og 180 kilometer på i sommerhalvåret. Rundt 150-160 kilometer er et fornuftig anslag etter vår erfaring.

 

I vinterhalvåret kuttes rekkevidden med om lag 40 kilometer, om vi skal tro Kia.

Bilen har ellers mulighet for hurtiglading med CHAdeMO, men vi ladet den kun på vanlig stikkontakt i løpet av testperioden.

Hurtiglading gir 80 prosent på 33 minutter, mens det tar rundt syv timer med «treg» lading.

 

Vår erfaring var at vi i den daglige kjøringen til og fra jobb, til butikken, en liten tur på motorveien, og litt rundt om i Oslo sentrum sjeldent hadde noe særlig under 100 kilometer igjen på «tanken» da vi parkerte for kvelden. Vi passet på å lade om natten, og hadde dermed 100 prosent batteri hver morgen.

Som et bykjøretøy burde Soul EV fungere fint for veldig mange, og Kia opplyser at batterikapasiteten ikke skal svekkes med mer enn 30 prosent i løpet av femten år. Dessuten er den Norges første elbil med syv års garanti. Dermed burde Soul EV gi mange år med bekymringsfritt elbilhold.

KonklusjonKia Soul EV er et godt tilskudd til et etter hvert solid utvalg av elbiler.

Den har svært anstendige garantiordninger, og vi mener at både kjørekomfort og opplevd kvalitet er bedre enn i flere av konkurrentene.

Lavt støynivå, mye utstyr og lav pris klinger ellers godt i våre ører, og vi trivdes meget godt bak rattet i den koreanske elbilen.

Dermed er Soul EV et meget godt elbilkjøp, og vi kan egentlig ikke se så mange grunner til at andre elbiler skal være mer attraktive enn denne.