Motor

Heftig Macan-bølle

Det nest ypperste du kan få: Vi har prøvekjørt Porsche Macan GTS.

Porsche Macan GTS

Porsche Macan GTS

Artikkel av: Øystein Byberg
20. november 2015 - 13.45

SUV-en Macan er Porsches bestselger i Norge. Vi har tidligere kjørt ytterpunktene 211 hk diesel og 400 hk turbo bensin. Vi elsket begge, selv om Turbo naturligvis er mange hakk heftigere enn den lille dieselen.  Men vi ble likevel overrasket over hvor sportslig minstemann var.

Nå kommer et nytt tilskudd til Macan-familien; bøllen GTS, den tiende utgaven av Porsches minste SUV. Denne legger seg mellom dagens S-utgave og Turbo, både pris- og effektmessig. De kalde faktaene tilsier 3,0 liters V6-motor, to turboer, 360 hk, maksimalt dreiemoment på 500 Nm, 0-100 km/t på 5,2 sekunder og en toppfart på 256 km/t.

Vi har kjørt nykommeren på utfordrende veier på den spanske øya Tenerife.

Som vi har opplevd med Macan tidligere, den oppfører seg ikke som en vanlig SUV, til tross for et høyere tyngdepunkt enn en «vanlig» bil. Den kryper imponerende sammen ved heftig svingkjøring. Grepet er fenomenalt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Porsche

 

HeftigPorsches GTS-modeller er mer sportslig satt opp enn de vanlige modellene. Det skulle bare mangle. GTS-merkene forplikter, slik vi tidligere har sett i modeller som Cayman og Cayenne.

Likevel har heldigvis Porsche ikke falt for fristelsen å gjøre bilen for sportslig til at den er behagelig å kjøre i det daglige. Det er tross ikke hver dag det vokser horn i pannen.

På Porsche-vis setter man opp bilen etter dagsform. Sport og Sport + er for dagene man ønsker å kose seg. Da får man mer turtall, stivere understell osv. Man skulle ikke tro det var mulig å gjøre en SUV så morsom.

Syv trinns PDK dobbeltclutch girkasse er standard. Den er lynkjapp. Du kan også gire selv via hendler på rattet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ThunderLydbildet er herlig, så har da Porsche tradisjon for å legge tid og penger i å perfeksjonere lydbildet, helt fra 924 kom på slutten av 70-tallet. Sportseksos-anlegg, som gir ekstra gromlyd, er standard.

Back in BlackDesignmessig skiller GTS seg fra resten av Macan-familien ved at fargen svart er gjennomgående på alle mulige og umulige detaljer. Fra navneskilt og sideplater til lykterammer og felger.  Lekkert, synes vi.

Les også vår test av nye Porsche 911

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Porsche

Ny skjermInnvendig har Macan GTS fått en liten oppgradering i forhold til tidligere Macan-utgaver. Den viktigste nyheten er det nye multimediesystemet, som vi også finner i nye 911. Det har både blitt lekrere og mer brukervennlig. Men skjermen er fortsatt ikke av de største.

Porsche-DNAMacan er en av de beste SUV-ene på markedet. Det sportslige Porsche-DNA-et ligger solid i bunn Med GTS har Porsche gjort den enda sportsligere. Porsche har tatt utgangspunkt i Audi Q5-understell, men gjort så mye med det at det nærmest er deres egen konstruksjon.

 I tillegg er den like rommelig som en Q5, X3 osv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Porsche

 

20-25 biler i åretGTS har en startpris i Norge på 1.307.000 kroner, for så vidt en del penger, men husk på at du får minst to biler i ett; en sportsbil og en familiebil med utmerket fremkommelighet.

På tysk premium-bil-maner blir det naturligvis en del tillegg. Regn med å bruke 150.000-200.000 kroner på ekstrautstyr.

I utgangspunktet koster GTS et par hundre tusen kroner mer enn en S, men mange S-kunder velger ekstrautstyr som er standard i GTS, som for eksempel sportseksos. Dermed får de de ekstra hestekreftene nærmest på kjøpet.

Porsche regner med å selge rundt 200 Macan neste år, det samme som i år.  Sjefen for Porsche i Norge, Morten Scheel, regner med at 20-25 av disse vil være GTS, som kommer til landet i januar.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Det perfekte kompromissetVurderer du en Macan S eller Turbo kan du like gjerne også prøve en GTS. Den bøllete, rendyrkede bilen kan være det perfekte kompromisset sportslighet, kraft og pris.

Hegnar.no deltok på arrangementet i Spania som Porsches gjest.