Motor

Biltest

RAV4 hybrid er som skapt for Norge

Endelig er den på plass som prisgunstig hybrid.

Artikkel av: Øystein Byberg
5. april 2016 - 13:30

Endelig er den her; Toyota RAV4 med hybrid. Allerede før bilen rulles ut for fullt i Norge har salget passert 3.000! Det store spørsmålet er om kundene vil bli skuffet eller om det er knakende god bil?

Vi har testet RAV 4 Hybrid i en ukes tid på norske veier og har gjort oss våre refleksjoner. Testbilen var topputgaven Executive med firehjulstrekk. Importøren anslår at hele 85 prosent av kundene vil gå for 4x4-versjonen.

Toyota kan hybrid. Første generasjon Prius så dagens lys for 19 år siden. Siden den gang har det gått slag i slag, med hybride drivlinjer i mange av modellene. For Yaris- og Auris er hybridandelen oppe i henholdsvis 94 og 95 prosent. For RAV4 er tallet nå 97 prosent!

RAV4 har samme drivlinje som den man finner i søstermerket Lexus’ NX300h. Det vil si en bensinmotor på 155 hk kombinert med to elmotorer bak. Samlet effekt er på 197 hk, mens 0-100 km/t i teorien tar 8,7 sekunder.

Stirr deg ikke blind på disse tallene, for Toyotas hybrid-biler er ikke laget for mest mulig fart og moro. Vel har bilen relativt mange hester, men den trinnløse CVT girkassen gjør sitt til å dempe ønsket om sporty kjøring.  På sedvanlig CVT-turtall fyker turtallet i været under gasspådrag. Det er om å gjøre å dempe litt på gasspedalen av og til for å jekke ned turtallet.

RAV4 hybrid er en svært stillegående bil, hvor el-motoren nærmest sømløst kobler seg inn i bytrafikken. Du kan cruise av gårde på motorveien og nyte stillheten fra drivverket.

SUV-en flyter ikke akkurat over ujevnhetene på dårlig vei, men det gjør heller ikke konkurrentene.

Eksteriøret er omtrent som vanlige RAV4. Det er gjort noen få designmessige grep for å vise omverdenen at dette er en bil med både bensin- og elmotor.

Toyota har imidlertid ikke gjort de helt store stuntene da de laget bilen. Den er på grensen til litt kjedelig. Men vi vet at de kan lage spennende biler, som nye Prius og kommende C-HR.

Heldigvis ødelegger ikke batteripakken de praktiske egenskapene ved bilen. Bagasjerommet er noe mindre. Du kan heller ikke justere seteryggen for baksetene.

Kan den dra henger? Ja, er svaret på det viktige spørsmålet for mange nordmenn. Endelig har japanerne oppfattet at muligheten for hengerfeste er et must i Europa. På dette feltet skiller det mye mellom tohjulstrekk vs firehjulstrekk-versjonen. Førstnevnte kan bare dra 800 kg, som er nok til å fjerne hageavfallet, mens testbilen vår hadde en hengerkapasitet på 1.650 kg.

Interiør, inkludert seter, er typisk Toyota. Testbilen var frisket opp med lyst brunt skinn, både på seter og dashbord.

På førerplass finner du stort sett frem, selv om det er litt rotete. Toyota har blant annet gjemt knappene for setevarme og ulike kjøreprogrammer (EV, Sport og Eco) i midtkonsollen. Dersom du er høy må du bøye deg ned for å finne knappene. For en gjennomsnitts japaner er det neppe noe problem.

At Sport-knappen er gjemt er like greit, for denne er ganske så overflødig i en slik bil.

I teorien har RAV4 hybrid et forbruk på 0,49 liter på mila, noe som gir et CO2-utslipp på 118 gram per kilometer. På langtur med mye motorveikjøring lå vi opp mot 0,8 liter på mila. Ved småkjøring og bykjøring reduseres forbruket ved at el-motoren brukes mye mer. Da vil du ofte også regenerere mer energi ved hjelp av bremsen.

Toyota har kuttet ut diesel som alternativ for RAV4. Nå er det bare bensin og hybrid som gjelder.

Timingen kunne knapt vært bedre med all debatten om å forby dieselbiler i storbyene på dagene med sterk forurensning.

Prismessig ligger hybridutgaven rundt 20.000 kroner lavere i pris enn bensinvarianten med 151 hk, Multidrive automatkasse og samme utstyrsnivå. Det skyldes betydelig lavere avgifter. Forskjellen i avgifter er på ca 45.000 kroner. Da skjønner vi godt hvorfor diesel er faset ut og at nesten ingen kjøper bensinutgaven.

Toyota treffer markedet perfekt med RAV4 hybrid, noe de foreløpige salgstallene også beviser. Vel er bilen litt kjedelig, men for majoriteten som kjøper bilen passer det utmerket.

Du får mye bil for pengene.