Motor

Hyperaktuell hybrid crossover

Den nye crossoveren kommer både med og uten ledning.

Artikkel av: Øystein Byberg
16. august 2016 - 16:00

Kia har opplevd kraftig vekst i Norge, ikke minst etter lanseringen av den svært populære elbil-varianten av tøffe Kia Soul. Modellen har tiltrukket seg yngre kjøpere enn de som tradisjonelt har kjøpt det koreanske bilmerket.

Nå kommer en ny modell som bør passe perfekt i Norge. Det dreier seg om crossoveren Niro, som størrelsesmessig plasserer seg mellom Golf-konkurrenten cee’d og den litt større SUV-en Sportage.

Niro er en hybrid med en 1,6 liters bensinmotor på 105 hk og en elektromotor på 43,5 hk. Samlet systemeffekt er 141 hk. Med et CO2-utslipp så lavt som 88 gram per kilometer får Niro lave avgifter og dermed en gunstig pris. I henhold til EU-normer er forbruket så lavt som 0,38 liter på mila med de minste felgalternativene.

Basismodellen (Classic) koster fra 265.000 kroner, mens velutstyrte Active, som trolig blir bestselgeren i Norge, er priset fra 295.000 kroner. Topputgaven Exclusive, med alt utstyrt, inkludert skinninteriør, ventilerte seter, trådløs lading av mobiltelefoner osv, koster 30.000 kroner mer.

Det virker gunstig.

Om ett års tid kommer utgaven som blir enda mer spennende sett med norske øyne, en ladbar hybrid. De endelige spesifikasjonene er ikke klare, men under et pressemøte tirsdag ble det opplyst at foreløpige tall tilsier en elektrisk rekkevidde på 50 km,, samt et CO2-utslipp på 35 gram. Dette bør bil en prisbombe i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Venter nye kunder

Kia-ledelsen opplyser at det så langt er skrevet kontrakter på 250 Niro, allerede før alle forhandlerne har fått demobiler. Importøren satser på å levere rundt 700 biler i år.

Niro bør favne bredt. Den bør passe de fleste aldersgrupper og gi Kia kunder fra andre merker.

En viss kannibalisering i forhold til Kias andre modeller er ikke mulig å unngå.

Noen elektrisk versjon av Niro er ikke på trappene, i alle fall ikke ennå.

Svært lettkjørt

Vi fikk en liten prøvetur med Niro og kan slå fast at det er en svært lettkjørt og stillegående bil.  Elektromotoren sørger for at du oppnår et maksimalt dreiemoment på anstendige 265 Nm. Det kommer godt med ved for eksempel forbikjøringer.

Niro er utstyrt med automatgir som standard. Det dreier seg om en dobbeltclutch-kasse som gjorde en god figur de milene vi kjørte bilen.

Plassmessig er den på nivå med storselgeren Nissan Qashqai.

Hengerfeste til 16.000

Har du behov for å kjøre med henger må du sørge for at du bestiller forberedelse for dette fra fabrikk. Det koster 3.900 kroner og inkluderer større bremser og bedre kjøling.  Et avtagbart hengerfeste har en anslått pris på relativt stive 16.000 kroner. Maks hengervekt er 1.300 kg.

Nyhetsrush i vente

Sportage kom i ny drakt i februar, mens Niro kommer nå. Men det ventes et rush av nye modeller fra Kia de neste årene.  Optima kommer som ladbar hybrid i månedsskiftet oktober/november, mens  Optima stasjonsvogn kommer i november.

Ny Rio lansres rett over nyttår, mens lille Picanto kommer i mars og Plug-In Niro i september.

Kia har en plan for grønne drivlinjer. Ifølge den norske Kia-ledelsen er det snakk om 14 miljøvennlige modeller innen 2020.