Motor

Tøff og kjøreglad SUV

Subaru XV byr på en ordentlig fin kjøreopplevelse.

Subaru XV. Alle foto: Øyvind Lillestrøm Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
12. september 2016 - 11:55

Subarus minste SUV XV har vært på markedet i fire år og har dermed fått en etterlengtet facelift.

Det er godt nytt, for i oppdatert utgave fremstår bilen som mye mer attraktiv enn før. Salgstallene tilsier i tillegg at dette har vært godt mottatt blant Subaru-kundene. XV er nemlig merkets mest populære bil i Norge for tiden.

Design

Nye XV ser ikke veldig annerledes ut enn før, og bilen har en design som er utpreget Subaru. Det er kanskje litt traust, men bilen gir umiddelbart et solid inntrykk.

Av nyheter utvendig er det mest iøyenfallende de nye baklyktene. Disse har fått klare hus, av typen Lexus lenge var kjent for, og en mer fremtredende LED-signatur bak. Subaru har satset på c-formede bremselys i sine nye biler, og med denne oppdateringen står XV seg mye bedre ved siden av for eksempel Levorg.

I front har det ikke skjedd stort, og nye kromdetaljer er det eneste man egentlig legger merke til.

Innvendig er derimot oppdateringene som har skjedd siden bilen først ble lansert mer påfallende.

I all hovedsak fordi området rundt infotainmentskjermen har fått en mye bedre finish. Tidligere satt det en enhet her som ikke var fullverdig integrert i designet. Nå har XV derimot fått samme skjerm som den vi kjenner fra Levorg, og det betyr en helt integrert enhet med sort pianolakk rundt.

Det gjør mye for den opplevde kvaliteten innvendig. Den nye infotainmentskjermen er i tillegg lettbrukt, og menyene har et ganske moderne operativsystem.

Det skal imidlertid understrekes at denne nye enheten var tilgjengelig allerede på 2015-utgaven av XV, og at den sånn sett ikke er helt ny.

Totalen er uansett at XV har blitt en finere bil underveis, og at de nye lyktene og små endringene som er gjort gjør at den fremstår som mer moderne.

Bilen oppleves i tillegg som svært velbygget, og selv om interiøret ikke er som i premiumbiler, oser det av kvalitet.

Den fremstår som bunnsolid.

Kjøreegenskaper

Det sies at Subaru-kunder er svært lojale, og det må det jo være en grunn til.

Ikke bare er merket kjent for god kvalitet, men med sine Boxer-motorer skiller det seg litt ut fra mengden, og merkets menighet er trofaste.

I tillegg synes vi kjøreegenskapene er knakende gode. I likhet med Levorg er XV nemlig en svært kjørevillig bil, og uten tvil en av de mest underholdende bilene i sin klasse.

Du merker det egentlig umiddelbart, og styringen, responsen fra motoren og det sporty understellsoppsettet bidrar til en svært dynamisk kjøreopplevelse.

I tillegg er Subaru et av svært få merker som har klart å gjøre CVT-automatkasser gode. Lineartronic-kassen, som Subaru kaller den, oppleves nemlig som en helt vanlig automat, og det masete preget vi blant annet kjenner fra Toyotas CVT-kasse er fullstendig fraværende.

Faktisk er samspillet mellom motor og girkasse veldig godt, og vår testbil med 150 bensin-hestekrefter opplevdes som både kvikk og underholdende.

Understellet er på sin side typisk for klassen, men i den sporty enden. Her snakker vi en bil som leverer dynamikk på nivå med Mazda og Ford. Det blir aldri ukomfortabelt, men man trenger heller ikke være nervøs gjennom svingene. Bilene sitter nemlig veldig godt på veien.

Styrefølelsen er direkte og litt hard, og kontakten med underlaget er påfallende god for klassen.

Subaru XV er dermed en bil vi gjerne koser oss med i hverdagen, men som samtidig leverer veldig fine langkjøringsegenskaper.

For oss var kjøreopplevelsen rett og slett overraskende god.

Ikke så praktisk

Det Subaru XV har i kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper, mangler den i form av plass og praktiske muligheter.

Bilen oppleves nemlig som litt trang, særlig i baksetet og bagasjerommet, som er på bare 380 liter. Med tanke på at den er omtrent like lang som en Mazda CX-5, Kia Sportage eller Hyundai Tucson, er det enkelt og greit veldig lite.

De andre bilene vi sammenlikner med her har over 500 liter å boltre seg på, og XV er mer på nivå med den 20 centimeter kortere CX-3 på bagasjeplass.

Noe av problemet er at XV har en sterkt skrånende taklinje, og at bilen egentlig ikke har et veldig SUV-preget design.

Den har høy bakkeklaring og plastdeksler på alle kanter, men i bunn og grunn er den som en høy Impreza. Dermed har bilen en ganske lav kupé, og plass har nok ikke stått helt i fokus.

Sånn sett faller XV litt mellom to stoler, og aktuelle kunder begrenser seg. Dette er nemlig ikke en kompakt-SUV som passer for familier.

Da passer den bedre for et par som vil ha en høyreist og sporty bil.

Konklusjon

Subaru XV har fått seg en liten, men tiltrengt oppdatering, og vi synes endringene som er gjort fungerer bra.

Bilen er i tillegg skikkelig god å kjøre, og blant de aller beste i sin klasse på sportslighet.

Dessverre er den ganske upraktisk, og sånn sett tror vi den passer den gjennomsnittlige kompakt-SUV-kunden ganske dårlig.

Publikummet blir dermed litt begrenset, og det betyr at mange går glipp av en kjørevillig, solid og underholdende bil.