Motor

Biltest

En undervurdert Porsche

Nye Porsche 718 Cayman gir masse kjøreglede. Vi har prøvekjørt bilen på vestlandsveier.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
16. januar 2017 - 12.53

Etter å ha kjørt Porsche Cayman GTS sommeren 2015 utropte vil bilen til Porsches mest undervurderte modell.  Cayman har nemlig ufortjent havnet i skyggen av storebror 911.

Cayman fikk en facelift på slutten av fjoråret. Da fikk den i tillegg til et nytt navn (718 Cayman) også en betydelig kraftigere innstegsmotor. Mens den minste motoren tidligere var på bare 211 hk, fikk den nye modellen 300 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Nå har vi endelig fått kjøre 718 Cayman på norske veier. Det ble en herlig opplevelse i traktene rundt Bergen. Bor du på Vestlandet har du alle forutsetninger for å kose deg i en Cayman. Du har svinger, du har fjellveier og du har laaange tunneler. Du bestiller ikke en Porsche i Bergen uten å krysse av for sportseksos. For godlyden er noe av det beste med Porschen.

Vi kom rett i fra en Porsche 911 4S, en av våre andre favoritter fra den tyske sportsbilprodusenten. Da ble overgangen til Cayman ganske brå, for lillebror er mer en «back to basic» sportsbil. Mens en 911 gjerne settes opp litt etter dagsformen, er Cayman bare steinhard og tøff i trynet hele tiden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Vår testbil var i tillegg utstyrt med lave sportsstoler, hvor man nærmest sitter skrudd fast. Vri om nøkkelen, naturligvis til venstre for rattet, og fyr opp. En røff lyd strømmer ut. På veien føles 718 Cayman leken og lett. Bare det hadde vært tørre veier og sommertemperaturer, så hadde vestlandsveiene passet perfekt. For dette er et skikkelig leketøy!

Et par plussgrader, en blanding av sludd og regn og sommerdekk var ikke den beste kombinasjonen for å teste ut potensialet, men vi fikk kjent på godsakene, ikke minst i noen av de lange, tørre tunnelene rundt Bergen.  Lydbildet er avhengighetsskapende. Med bilen i «Sport» og aktivisert sportseksos får du et nydelig lydbilde. Det putrer og smeller. Barnslig moro!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder, mens toppfarten er på 275 km/t.  Dette er en ekte Porsche med det riktige DNA-et.

Vår testbil var utstyrt med en 7 trinns PDK dobbelclutch-kasse vi har kjørt i en rekke Porsche-modeller tidligere. Den fungerer aldeles utmerket. For de som foretrekker å gire selv gir samme bil med manuell kasse en prisbesparelse på bare 3.000 kroner.

911 føles snillere i daglig bruk.

Med mindre du trenger et lite baksete tror jeg mange kunne klart seg fint med 718 Cayman og fått større kjøreopplevelser i det daglige enn i noen annen Porsche.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

718 Cayman har også fått en hyggelige prislapp enn tidligere, ikke minst i forbindelse med omleggingen av avgifter fra nyttår, da avgiftene og prisen på bilen ble kuttet med 63.000 kroner

Nå er startprisen rundt 750.000 kroner, noe som betyr at du får en fullspekket sportsbil til rundt millionen. Vel finnes det mange morsomme og flotte biler til én million, men få som gir så mye glede for bilfile.

Og føler du for litt mer luft (kanskje ikke i Bergen da, men taket tåler regn), har du alternativet 718 Boxster, med nedfellbart tøytak, hvor du får enda større glede av lyden (eller støyen som uvitende vil kalle det).

Vi står fast ved at 718 er en undervurdert Porsche. Det er en renskåret sportsbil som gir mye glede. Bare lydnivået er verdt noen hundre tusen!

Les også: Ny Porsche har blitt en fantastisk suksess