Motor

Biltest

Nå er BMWs sportsbil avgiftsfri!

BMWs råkule ladbare sportsbil i8 er nå helt uten engangsavgift. Vi har prøvekjørt råskinnet på norske vinterveier.

BMW i8. Foto: Per Torstein Haugen

BMW i8. Foto: Per Torstein Haugen

Artikkel av: Øystein Byberg
5. januar 2017 - 13:33

Vi husker godt første gang vi kjørte den ladbare hybriden BMW i8. Det skjedde under den internasjonale lanseringen i traktene rundt Milano for et par år siden.

i8 var og er en revolusjon. Design, materialvalg, drivlinje. Det meste var nytt og spennende med i8. Det merket vi ikke minst da vi kjørte bilen på italienske veier, hvor mye oppmerksomhet den skapte.

Overalt var folk oppe med mobilkameraene for å ta bilde og filme det lille vidunderet. I kryss stoppet biler opp rett foran deg, uten blygsel, for å forevige særegenheten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

Selv politiet var interessert. Politimannen som stoppet oss i en rutinekontroll var ikke stødig i engelsk, men vi oppfattet et spørsmål som inneholdt ordet «hybrid». «Sî, sì», stotret vi frem.

Fra før hadde elbilen i3 banet vei, med et svært spesielt og futuristisk design og helt nye materialvalg. i8 var en klar videreføring, men var en mye mer avansert bil rent teknisk.

Nå har vi fått et gjensyn med i8 og fått kjørt den i en helt ny setting; norske vinterveier. Der klarer den seg godt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

Under vår testperiode hadde vi noen få bekymringer. Vi droppet en planlagt langtur da værmeldingen varslet en halv meter snø. Nå skal det legges til at i8 ikke er håpløs på vinterføre. Den har nemlig firehjulstrekk når både el- og bensinmotoren er koblet inn samtidig. Og du går ikke tom for strøm slik at du mister kraften på den ene akslingen. Da vi merket at bilen begynte å spinne satte vi girspaken i «Sport». Da fikk vi raskt grep igjen. i8 er imidlertid lav, så vi ville unngått å kjøre på ubrøytede veier med den.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Utfordring nummer to var parkering i parkeringshus. Den tøffe dørkonstruksjonen er nemlig slik at du trenger mer plass enn med en vanlig bil for å slå opp dørene. Dermed må parkeringen planlegges litt ekstra. Det kan være du har all verdens plass når du parkerer, men dersom nabobilene plasserer seg litt tett, kan du risikere å ikke komme deg inn. Å klarte inn bakluken er ikke noe alternativ.

Dørene, som ser særdeles stilige ut, gjør også at i8 ikke nødvendigvis er en bil for alle. Det krever en litt spesiell teknikk å komme seg inn og ut av bilen, i det minste med verdigheten i behold. Har du ryggproblemer eller har passert «middagshøyden», kan utfordringen bli verre enn du aner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

To elmotorer og en tre-sylindret bensinmotor på 1,5 liter høres ikke veldig spennende ut. Men alle gode ting er som kjent tre.

i8 går nemlig som et lite uvær. Med full kraft tar 0-100 km/t bare 4,4 sekunder. I og med at kraften kommer umiddelbart i det du trykket inn gasspedalen, blir følelsen av akselerasjonen ganske så formidabel.

Samlet effekt er på 362 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

Lydbildet er særegent. Det er ikke mye lyd fra bilen under normal kjøring, men du merker et litt rått snerr, som egentlig skulle vært utenkelig fra et slikt maskineri. Sett bilen i «Sport» og lydbildet blir med ett mye mer hissig og brutalt. Men det er og blir litt kunstig. Dette er ingeniørkunst på høyt nivå. Og tyske ingeniører kan lyd.

Baksetene er en liten vits. Vi plasserte en 8-åring der. Stort større skal du ikke være for å sitte så noen lunde komfortabelt. Baksetene kan i stedet brukes til frakt av bagger, poser og annet, for bagasjerommet er en enda større vits.

Med andre ord kjøper du ikke BMW i8 på grunn av de praktiske egenskapene. Du kjøper den heller ikke dersom du liker å være anonym, for sportsbilen skriker i trafikken om at den er noe helt spesielt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Selv om det faktisk er registrert 92 nye i8 i Norge (og 5 bruktimporterte), hvorav 35 i 2016, er den fortsatt et relativt sjelden syn, en bil det faktisk er vanlig å snu seg etter.          

I og med at i8 i teorien har et latterlig lavt CO2-utslipp på bare 59 gram per kilometer og et snittforbruk på 0,21 liter på mila, kommer den naturligvis svært godt ut av det norske avgiftssystemet. Fra nyttår ble den faktisk helt avgiftsfri bortsatt fra momsen og vrakpanten på 2.400 kroner. Før nyttårsrakettene ble skutt opp lå engangsavgiften på 42.221 kroner, også et svært lavt beløp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

En i8 fullstappet med standardutstyr (ja, BMW kan hvis de vil) kommer på rundt 1,3 millioner kroner.

At i8 er en miljøvennlig betyr ikke at den er kjip. Den er derimot noe av det kuleste du kan kjøpe og kjøre.

Du kjøper i8 fordi den er fremtiden, her og nå. 

(Se flere bilder under faktarammen)

Foto: Hegnar.no

Foto: Per Torstein Haugen

Foto: Hegnar.no