Motor

- Drømme-Porsche for Norge

- Det er nærmest en drømmebil som har alt, sier Porsche-importøren om årets store nyhet.

Porsche Panamera Sport Turismo. Foto: Hegnar.no

Porsche Panamera Sport Turismo. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
9. mars 2017 - 12:35

Porsche Panamera Sport Turismo er blant de største nyhetene på årets bilutstilling i Genève. Likhetstrekkene med konseptbilen med samme navn vi så i Paris i 2012 er slående.

Allerede den gang fikk Porsche i Norge henvendelser fra kunder som sa at «den bilen vil vi ha når den kommer i produksjon».

Administrerende direktør Morten Scheel hos den norske importøren sier at modellen har sterk relevans i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Morten Scheel. Foto: Hegnar.no

-  Det er nærmest en drømmebil som har alt. Familiebil med god plass, 4x4, sportslighet og mulighet for å leveres som ladbar hybrid, sier Scheel.

Det sportslige DNA-et ligger naturligvis i bunn, men i Norge bør det kunne bli en flott helårsbil.  Den har blant annet luftfjæring som gjør at du kan øke bakkeklaringen.

Porsche-toppen sier de var tidlig ute overfor fabrikken for å signalisere den sterke interessen fra Norge.

Scheel tror Panamera Sport Turismo kan favne et bredere kundespekter enn den vanlige Panamera-en, og tror for eksempel at den for noen kan være et alternativ til store SUV’er.

Panamera Sport Turismo vil være på plass i Norge fra oktober.

-  Første dag rant det inn med bestillinger, sier Scheel.

Totalt sett tror Scheel Panamera blir deres bestselger i år med rundt 200 biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche Panamera Turbo S e-hybrid. Foto: Hegnar.no

Av disse blir rundt 20 av den nye Panamera Turbo S E-hybrid, som også får sin debut i Genève. Dette er et skikkelig råskinn i form av en ladbar hybrid med 680 hk, 4x4. Den blir attpåtil billigere enn den vanlige Turbo-utgaven.

Scheel anslår at 70 prosent av Panamera-kundene kjøper en av de ladbare variantene.

I Genève vises siste generasjon GT3 frem. Den er utstyrt med samme 4,0 liters motor som vi finner i RS og 911R. I GT3 er ytelsen på 500 hk.  GT3 leveres enten med manuell kasse eller PDK. Prisen ligger på rundt 2,15 millioner kroner med dobbeltclutch-kasse.

-  911-salget går like bare i år som i fjor. GT3 blir blåst bort, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 GT3

Scheel rapporterer også om gode salgstall for SUV-ene Cayenne og Macan.

-  Vi merker et sug etter Cayenne Hybrid, sier han.

Den nye bensin innstegsmotoren på Macan på 252 hk har gitt denne modellen er løft.

Scheel sier at de ikke får så mange 718 de kunne ønske seg.

Porsche-sjefen ser fortsatt et stort vekstpotensial for merket i Norge, og noe av grunnen til at merket opplever stor vekst er at Porsche i Norge kommer fra et relativt lavt nivå. Markedsandelen er på rundt 0,3 prosent, og det er lavt sammenlignet med resten av Europa. Han viser til at avgiftsbrikken, hvor effektavgiften er avskaffet, er på plass. 

Det samme er ladbare drivlinjer.

Nye modeller, med Panamera Sport Turismo, i spissen, kan gi merket et løft.

Dessuten ser Scheel potensialet hos et ungt forhandlernettverk som gradvis bygger opp en kundebase.

Se vårt store bildegalleri fra Genève-messen her