Motor

Nesten 1.000 har kjøpt Skoda Kodiaq uprøvd

Mange har kjøpt den nye SUV-en fra Skoda uten engang å prøve den.

Skoda Kodiaq Scout. Foto: Hegnar.no

Skoda Kodiaq Scout. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
10. mars 2017 - 07:54

Det går mot et knallår for Skoda i Norge. Stikkordet er Kodiaq, den store SUV-en som kan leveres med syv seter.

- Den er en svært gledelig for oss. Salget har overgått forventningene, og det før vi har lansert bilen, sier kommunikasjonssjef Jan Erik Haugen hos importen Harald A. Møller til Hegnar.no.

Importøren opplyser at forhåndsinteressen har vært stor. På kundearrangementer over hele Norge hvor bilen har vært vist frem, har det vært inntil 300-400 interesserte.

Per i dag er det solgt rundt 950 Kodiaq. Kundene velger i stor grad variantene med størst motor og mye utstyr, og en sluttsum på 550.000 til 600.000 kroner er ikke uvanlig. Bestselgeren så langt er 190 hk diesel med automat.

-  De fleste kundene velger fortsatt diesel på denne biltypen, sier Haugen.

De første Kodiaq kommer til forhandlerne nå i mars, og kundebiler i månedsskiftet mars/april.

Selv om den vanlige Kodiaq knapt er på veien noe sted, vises allerede den litt røffere Scout-versjonen frem på Genève-messen. Der får vi også se Kodiaq med det nye utstyrsnivået Sport Line.

Kodiaq Scout er på plass sent i høst og SportLine i starten av 2018.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Informasjonssjef Jan Erik Haugen og Thomas Meiner, leder for Skoda i Norge. Foto: Hegnar.no

Selv om Kodiaq blir årets største Skoda-nyhet, er Octavia fortsatt den viktigste modellen. Familiebilen har fått en facelift i år med  blant annet ny front, LED lys og mye nytt utstyr . Salgsmålet er på 3.200 biler.

Salget av flaggskipet Superb holder seg også bra, og påvirkes lite av introduksjonen av Kodiaq.

Importøren slår fast at Skoda er på vei oppover statusmessig, selv om «value for money» fortsett gjelder.

Kodiaq har gitt mange nye kunder for merket, også fra premium-produsenter som BMW og Mercedes.

Mot slutten av året kommet et nytt SUV-alternativ, en ny Yeti. Det ligger an til at nye Yeti blir vist frem første gang på Frankfurt-messen i september.

Totalt sett ser importøren for seg et salg på 8.600 biler i år, opp fra rundt 7.700 i fjor.

Det Skoda enn så lenge ikke har, er elektrifiserte biler, men disse kommer. Først ut blir Superb plug in tidlig i 2019.

Skoda vil også dra nytte av Volkswagen-konsernets ID-plattform, som åpner vei for Skoda elbiler på 2020-tallet.

Se vårt store bildegalleri fra Genève-messen her