Motor

Nordmenn hamstrer sportsbiler

Salget av motorsterke biler har akselerert kraftig etter avgiftsomleggingen. Med stort utvalg og mindre avskrekkende priser er Mercedes-Benz en av dem som setter ny salgsrekord i Norge.

Mercedes-AMG C 43 4Matic. Foto: Håkon Sæbø.

Mercedes-AMG C 43 4Matic. Foto: Håkon Sæbø.

Artikkel av:  Redaksjonen
14. mars 2017 - 11:18

(Finansavisen): Plugg-inn-hybrid-salget har vokst med 60 prosent så langt i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I de tallene ligger folkelige biler mange nordmenn kan unne seg, men med omleggingen av bilavgiftene åpner det seg også en større nisje for de mer formuende bilkjøperne: Sportsbiler, sedaner og stasjonsvogner med store bensinmotorer og mange hundre hestekrefter.

Dette er biler som før hadde svært høye avgifter, men som nå tilbys til mer moderate priser, skriver Finansavisen. 

Stort utvalg

Mercedes-Benz er ett av bilmerkene som nyter godt av avgiftsomleggingen. Deres AMG-divisjon har over 30 modeller med motorer mellom 367 og 630 hestekrefter. Så stort er tilbudet blitt at det omtrent ikke finnes en bil i sortimentet uten fresende turbo-motor og store eksosrør – biler de færreste ville vurdert for få år siden.

Ifølge Skatteetatens prislister kostet en Mercedes-Benz CLK 63 AMG med 481 hestekrefter 1.768.400 kroner for ti år siden. Justert for inflasjon betyr det at bilen, i 2016-kroner, kostet over 2.160.000 kroner. Nå er situasjonen en helt annen.

En tilsvarende bil i dag, også med V8-motor og 476 hestekrefter, koster 1.047.000 kroner.

Helt tilsvarende er den imidlertid ikke, for mens motoreffekten er høy, er utslippet gått kraftig ned i takt med utviklingen av moderne forbrenningsmotorer. Det gjelder ikke bare for Mercedes-Benz’ del, men for alle bilprodusenter med lignende modellutvalg.

Utsolgt for superbil

Audun Hermansen, PR- og informasjonsansvarlig i Mercedes-Benz, betegner 2016 som et svært godt år for muskelbilsalget.

– Vi hadde en salgsrekord med 115 AMG-kontrakter i fjor, sier han til Finansavisen. 

Hermansen forteller at de allerede har solgt 62 AMG-er i 2017, og at de faktisk er utsolgt for den heftigste modellen av dem alle, superbilen AMG GT R med 585 hestekrefter. De tilbyr også en roadster-versjon av den samme bilen, bare med 550 hestekrefter, og denne er ifølge Hermansen enda mer populær blant nordmenn.

– Det er roadsterversjonen vi har solgt mest av. Det tok oss nesten litt på sengen at ekstremvariantene har solgt så godt. Totalt er det snakk om bortimot 20 AMG GT-biler, og vi jobber allerede med å øke kvoten til 30 biler, sier Hermansen til Finansavisen. 

Populært med stasjonsvogn

Det er likevel ikke de aller dyreste modellene som driver opp volumet, ifølge Hermansen. Den mellomstore bilen C-klasse med 367 hestekrefter er blitt volummodellen, og denne har tilsynelatende truffet godt i markedet.

– AMG C 43 var vinneren i 2016. Den tilbakemeldingen vi har fått fra kundene er at prisen er fornuftig. Du får også firehjulstrekk, som er viktig for mange, påpeker Hermansen.