Motor

Ny «kongebil» fra Lexus

Kongen har allerede en. Nå skal Lexus lange «flak» appellere til flere.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
13. mars 2017 - 10:30

Lexus pensjonerer nå flaggskipet LS til fordel for en helt ny modell. Nye LS 500h kommer mot slutten av året som 2018-modell. Mens forgjengeren var en tradisjonell limousine i sedan-innpakning, har den nye fått en mer attraktiv coupé-look à la Porsche Panamera.

- Vi tror markedet for den nye bilen blir større enn for den gamle, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen til Hegnar.no.

Detaljrikdommen er stor i nye LS. Vi har foreløpig bare tatt en kort titt på bilen, men ser at Lexus’ beste menn og kvinner har anstrengt seg for å heve inntrykket. Ingenting virker overlatt til tilfeldighetene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lexus LS. Foto: Lexus

Jahnsen sier at Lexus i likhet med andre bilfabrikanter downsizer motorene, uten at det går ut over prestasjonene. Mens utgående LS har en fem liters V8-er under panseret, er den nye utstyrt med en 3,5 liters V6-er.

Dette gir lavere forbruk og betyr også at bilen blir betydelig mer miljøvennlig enn tidligere.

I Norge vil LS bare bli levert som hybrid med en samlet effekt på 354 hester. Den skal klare 0-100 km/t på rundt 5,5 sekunder.

Prisene på nye LS er ikke offentliggjort ennå, men Jahnsen antyder at prisen blir betydelig lavere enn for forgjengeren, som har en startpris på snaue 1,6 millioner kroner i «kort» utgave (5,09 meter).

Den nye Lexus-en kommer for øvrig bare i en lengde, i praksis «lang» på 5,24 meter.  Det gjenstår å se om kongehuset bytter ut sin gamle LS til fordel for den nye, for dette er en «kongebil».

Jahnsen røper at målene på den nye bilen er sendt til kongehuset.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lexus’ nye sportsbil LC500, som har samme drivlinjer som LS, er nærmere i tid. Produksjonen starter i mai, mens leveransene starter i august.

Lexus åpnet systemene for bestilling av nykommeren i forrige uke.

Men det er SUV-ene som er bestselgerne hos Lexus. NX står for om lag halve volumet, fulgt av RX. Kompakt-bil C200h selger også jevnt og trutt.

- Vi merker tøff konkurranse fra plug-in, sier Jahnsen. Han slår fast at plug in har fått en «avgiftspakke» av norske myndigheter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen. Foto: Hegnar.no

For å opprettholde salget har Lexus lansert flere kampanjepakker.

Salgsmålet for 2017 er på nivå med fjoråret, rundt 1.100 biler.

Lexus vil imidlertid aldri bli noe volummerke. Lexus skal nemlig være «Global Luxury Lifestyle Brand». Da legges listen ganske høyt.

Se vårt store bildegalleri fra Genève-messen her