Motor

Rolls-Royce vil satse i Skandinavia

Rolls-Royce sikter seg inn mot Skandinavia, inkludert Norge. Vi har snakket med Rolls-Royce-topp Peter P. Schoppmann.

Rolls-Royce Dawn. Foto: Hegnar.no

Rolls-Royce Dawn. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
13. mars 2017 - 12:42

Rolls-Royce står for et av de mest eksklusive innslagene på årets bilutstilling i Genève. Tre blad hvite Dawn har fått en sentral plassering, ved siden av coupeen Wraith Black Badge. Luksus-limousinen Ghost er derimot «gjemt» på bakrommet. Sistnevnte er en kundebil, hvor det mest spektakulære er at 1.000 knuste diamanter inngår i lakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rolls-Royce Ghost. Foto: Hegnar.no

Satser i Skandinavia

Det som er mer spennende hos Rolls-Royce er imidlertid det som kommer, ikke minst sett med norske øyne.

Rolls-Royce-topp Peter P. Schoppmann, som tok over ansvaret for Skandinavia 1. januar 2017, røper overfor Hegnar.no at de har ambisjoner i vårt område.

Første ledd var åpningen av et show room i Stockholm i oktober 2016. Rolls-Royce har funnet ut at det er et midtpunkt i Skandinavia og en by det er lett å komme seg til.

Schoppmann sier at Rolls-Royce ønsker å utvikle enkelte markeder, som Skandinavia, men at dette er en langsiktig strategi. Man har så vidt startet kartleggingen av markedet, men vi får et klart inntrykk av at Rolls-Royce er grundige når de først har bestemt seg.

Rolls-Royce ser nå etter service-partnere i Skandinavia. Foreløpig er det ikke planer om noen flere show room, men bilprodusenten evaluerer mulighetene.

Med en kommende SUV og elektriserte biler blir brått Norge også mye mer interessant enn tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Peter P. Schoppmann, Regional Director Germany, Northern & Eastern Europe, Rolls-Royce Motor Cars. Foto: Hegnar.no

Spennende nyheter fremover

- 2017 blir et viktig år for oss, sier Schoppmann og viser til lanseringen av en ny generasjon Phantom til sommeren.

Phantom vil for alvor rulles ut i markedet markedet i 2018. Vi får ikke bekreftet at denne også vil komme i ladbar variant, selv om BMW testet utgående versjon ut som elbil. Schoppmann sier at den ble kjørt rundt Genfersjøen og at den oppnådde en elektrisk rekkevidde på 300 km.

En av de mest interessante Rolls-Royce-modellene fremover er naturligvis en ultraluksuriøs SUV, som har fått kodenavn Cullinan. Den er faktisk allerede i Skandinavia, riktignok bare som prototype under vintertesting i Nord-Sverige.

Schoppmann sier at SUV-en vil bli lansert i 2019.

Selv om Rolls-Royce eies av BMW, får merkene som inngår i selskapet stor frihet til å utvikle seg på egen hånd. Men samtidig kan Rolls-Royce dra nytte av for eksempel elbil-teknologien til morsselskapet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fortsatt eksklusivt

Men selv om Rolls-Royce går inn i helt nye segmenter, er det ikke noe mål å øke produksjonen noe særlig.

- Vi ønsker å utvikle merket, men veksten skal være bærekraftig, sier Rolls-Royce-direktøren.

I fjor produserte Rolls-Royce 4.011 biler. Ingen biler er like. Kundene får bilen akkurat slik de vil ha den, selvsagt innen lovlige rammer og i henhold til sikkerhetskrav.

Luksusbilprodusenten har opplevd en voldsom foryngelse av kundegruppen. Mens snittkunden så sent som i 2010 var 56 år, er han i dag 45 år.

Når vi ser de utstilte bilene i Genève skjønner vi at Rolls-Royce i større grad appellerer til yngre kjøpere.  «Gubbebilene» er ute til fordel for lekre Wraith og Dawn.

Schoppmann vil unngå å bruke ordet «sportslig», da det er forbeholdt bilene fra morselskapet BMW, men sier at de nye modellene har blitt mer «dynamiske», hvor du ved hjelp av et tastetrykk får en enda mer kjøreglad bil.

Han gir Ghost merkelappen Rolls-Royce’ «business suit».

Se vårt store bildegalleri fra Genève-messen her

Rolls-Royce Wraith. Foto: Hegnar.no