Motor

Vi har testet Toyotas nye leketøy

GT86 har både macho-stempel og vekker barnsligheten i deg. 

Artikkel av: John Inge Seljehaug
13. mars 2017 - 11:21

Ønsker du en bil som skriker macho lang vei, eller at fotgjengerne skal snu seg når du kjører forbi? Da er Toyotas GT86 bilen for deg.

Dette er et av årets morsomste leketøy på bilfronten. Den er uten tvil gøy å kjøre, og den vekker oppsikt uansett hvor du drar, uten at man blir stemplet for å skulle vise seg frem. Selv om det er en sportsbil, har den et klassisk japansk sportsbilpreg som gjør at den er relativt enkel og ikke den mest sexy utseendemessig. Toyota gjør som de alltid gjør, og lar motoren og kjøreegenskapene tale for seg selv.

Driftingbil

GT86 som vi har fått i hendene er en facelift av originalutgaven fra 2012, og har en egenvekt på 1305 kilo. Under panseret er det 200 hestekrefter som gjør at den japanske hissigtaggen bruker 7,6 sekunder på 0-100 km/t. Ikke akkurat oppsiktsvekkende, men den gjør det på en så demonstrativ måte at alle hører du kjører forbi.

Selv sitter du bak rattet og smiler.

Toyota har valgt å kjøre på med en toliters boksermotor fra Subaru, uten turbo. Dette betyr at du har en rimelig hardt trimmet motor å leke deg med, som gir utmerket gassrespons fra første tråkk på pedalen. I tillegg er motoren lavt montert for et lavt tyngdepunkt, som gir bedre kjøreegenskaper.

Faktisk sitter alt lavt i GT86. Tyngdepunktet er bare 46 cm over bakken, som gjør at du får en tydelig følelse av at du er sjefen når du pisker den frem på motorveien.

Kjøregleden i boks

Etter en ukes testkjøring i Oslo har vi fått erfare ytterpunktene. Det er ikke overraskende, men dette er ikke en bil som er skreddersydd for bykjøring. Til det er hissigheten når du flørter med gasspedalen for stor. Enten du er lett eller tung på gasspedalen, demonstrerer bilens instinkt at den aller helst vil opp i fart, og det raskest mulig.

I køkjøring i rush-tiden fikk vi en del smil og folk som viste sin interesse, men den er litt for stiv til at det blir behagelig å kjøre når du må gjøre ditt for å temme hestekreftene.

Når du derimot finner et langt strekke hvor fartsgrensen er av det høyere slaget, eller slipper den fri i kronglete svinger som en hund uten luftebånd, da er bilen virkelig i sitt rette element.

Slipp den løs

Kjøreglede er for meg aller gøyest når du kjører en bil du føler at du håndterer, og som adlyder hvert det minste vink. Liker du å kjøre litt på grensen, men samtidig har kontroll kan du skru av antispinnsystemet. Det er her Toyota treffer blink i et segment få andre opererer i, og det er ikke uten grunn at GT86 tenner mange drifting-entusiaster.

Bilen er veldig lett å kontrollere, som gjør at du ikke trenger være noen Gud bak rattet for å prøve deg, men det anbefales å ikke gjøre det på vanlig vei. Det som er å anbefale derimot er en fuktig veibane, som gjør at rumpa til GT86 seiler gjennom svingene og du fortsatt har full kontroll på sladden.

Prislappen

Toyota GT86 har en prislapp på 509.200 kroner. Tynner du ut lommeboken med 2.500 kroner til får du hekkspoiler og «sachs performance» støtdempere på kjøpet, som var ekstrautstyret på prøvebilen vi fikk bilnøklene til.  

Prislappen er noe stiv, som blir forsterket av at Toyota har som mål å selge kun fem stykker i Norge i løpet av 2017. Likevel er den et rimeligere alternativ enn mange andre biler i samme segment. 180 bilførere i Norge har alt tross latt seg overbevise og kjøpt GT86 siden den kom for salg i 2012.

GT86 kommer både med manuell sekssteg girkasse, og som automat. Men automat vil du enkelt og greit ikke ha. Du vil være sjefen i denne doningen selv.

Noen ting er det imidlertid å plukke på.  Sportssetene gir god støtte, men er samtidig ganske harde. Ellers må du ikke være sår for høye lyder, da du må regne med litt støy i kupeen – noe du merker spesielt godt når regndråpene hamrer på panseret.

I fart er den som allerede nevnt en sann glede å kjøre. Men du sitter likevel med en følelse av at når du vil tråkke foten ekstra hardt på pedalen, kunne den vært enda litt hissigere, og vært påspandert enda noen ekstra hester til.