Motor

X-ene står i kø for BMW

En ny 5-serie Touring og X3 er BMWs høydepunkter i år. Neste år står X-ene i kø!

Foto: BMW

Foto: BMW

Artikkel av: Øystein Byberg
10. mars 2017 - 13:58

Vi hyllet BMW 5-serie etter å ha kjørt den under den internasjonale lanseringen av sedan-utgaven i Portugal sent i fjor, men nå er endelig den viktige Touring-modellen lansert.

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Norge sier at så mange som 2/3 av 5-serie-kundene har pleid å kjøpe stasjonsvogn. Sedan-andelen kan imidlertid bli noe større nå, ettersom 530e plug-in-versjonen bare leveres som sedan.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 5-serie Touring. Foto: Hegnar.no

5-serie er ekstra viktig for BMW, skal vi tro Tegneby.

-  5-serie er kjerneproduktet vårt. Vi har en tro kundeportefølje og en ekstremt sterk merkevare, sier han.

BMW-toppen varsler flere 5-serie-varianter fremover. Vi tror det vil komme en GT-utgave om kort tid.

I Norge blir volummodellen 520d xDrive Touring. Den går i produksjon fra juli.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Marius Tegneby. Foto: Hegnar.no

Velger større motorer

Tegneby ser en dreining mot at en del kunder velger 5-serie med større motorer etter avgiftsomleggingen ved nyttår. Både 530d og 540i har vist seg å være populære varianter.

Dessuten strekker noen seg fra 520d xDrive til 530i xDrive da prisforskjellen ikke er mer enn drøye 60.000 kroner. Norske kunder velger nå i større grad samme motoriseringer som mange av kundene i Europa etter at effektavgiften forsvant.

-  Vi har heller aldri solgt så mange BMW M-modeller som vi gjør nå. Hvis det er ett år man skal unne seg drømmebilen med stor motor og mye kjøreglede, er trolig tiden inne nå, er rådet fra BMW-direktøren.

Han viser til usikkerhet om hva som vil kunne skje med bilavgiftene fremover, ikke minst dersom det blir et regjeringsskifte fra høsten.

-  Forutsigbare bilavgifter er viktig, er budskapet hans. Det gjelder for alle motorvarianter, drivlinjer og teknologier, understreker han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 5-serie Touring. Foto: Hegnar.no

X-er i kø

Det er også grunn til å glede seg til en helt ny generasjon X3, som ser dagens lys til høsten.

-  Det blir en veldig viktig modell for oss, sier Tegneby.

Etter hvert kommer X3 dessuten både som ladbar hybrid og som elbil.

BMW satser tungt på SUV-er. I tillegg til X3 mot slutten av inneværende år, varsler kommunikasjonsdirektøren flere X-modeller i tiden fremover. BMW X2 lanseres 2018 og vi har også grunn til å tro at BMW X7 dukker opp neste år.

- Passion-modellen

Øvrige BMW-nyheter er en oppgradering av 4-serie, som ifølge Tegneby er «passion»-modellen til BMW.

-  Modellserien har truffet svært bra. Siden 2013 er det solgt over 400.000 4-serie på verdensbasis, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Per Torstein Haugen

Mest solgte elbil

Den ladbare sportsbilen i8 passerer snart 100 solgte i Norge. Ifølge Tegneby kan en roadster-versjon ventes neste år.

Salget av elbilen BMW i3 går også svært godt. Hittil i år er den Norges mest solgte elbil. Om ikke lenge ruller BMW i3 nummer 10.000 inn på norske veier.

-  For de fleste kundene er en rekkevidde på inntil 30 mil nok i den daglige bruken, sier Tegneby. I tiden fremover er utbyggingen av infrastruktur avgjørende for elbilens vekst i Europa, forteller Tegneby.

Lad uten ledning

Mange har oppdaget gleden av å kunne induksjonslade mobilen, det vil si uten bruk av ledning. Det kommer på biler også etter hvert. Ifølge Tegneby er 5-serie plug-in klar for denne teknologien.

Autonomi

På litt lengre sikt kan vi vente mer eller mindre autonome biler fra BMW. Først i 2025 er man på det som er kalt «Level 5» innen selvkjørende biler, det vil si biler egentlig uten behov ratt og pedaler. I dag er vi på «Level 2».