Motor

10 minutter i himmelen

- Gaaz, gaaz, gaaz

Årets raskeste prøvekjøring.

Foto: VW

Foto: VW

Artikkel av: Øystein Byberg
5. april 2017 - 13:08

Beskjeden fra Volkswagens tyske instruktør på Circuito Mallorca er ikke til å misforstå.  Ut av svingen skal Golfs oppgraderte og særdeles kompetente R-modell tynes til grensen.

310 hk, 4x4, 0-100 km/t på 4,6 sekunder, toppfart 250 km/t (270 km/t med Performance-pakke) og et maksimalt dreiemoment på 400 Nm. Det er nærmest surrealistisk at en kompakt stasjonsvogn skal kunne kjøres som en racerbil på bane, men det kan den.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: VW

R-en går som et uvær. En heftig akselerasjon. De herlige «poffene» fra eksosanlegget ved girskift. Fantastiske bremser. Full kontroll.

Hvor grensene går for R vet vi ikke helt, for den stod skodd på racingdekk. Dermed gir ikke hviningen fra dekkene advarselen man er vant til. Vi vet bare at bilen er betydelig mer kapabel enn journalisten, som har sin fulle hyre med å følge etter instruktøren som kjører forrykende, selv med walkie talkie i én hånd og rattet i den andre, med blikket festet i speilet for å følge med på hva vi vanlige dødelige klarte å prestere bak rattet på R.

Av og til får opplever man et brått rykk i bilbeltet, hvor bilen sier at den er klar for krasj. Det går naturligvis/heldigvis bra under kontrollerte former på banen på den spanske ferieøya.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Heldigvis slapp vi ikke til i R på vanlig vei denne gangen. Vi hørte i stedet skrekkhistorien fra tidligere under samme arrangement, om den utenlandske journalisten som gjør lurt i å styre unna Spania som ferieland de neste årene. Han var heldigvis ute av landet da politiet ville ha ta i ham, etter å ha kjørt i 180 km/t i 90-sonen, riktignok «bare» i en Golf GTI med 245 hk.

For øvrig er Golf R er like praktisk som en hvilken som helst annen Golf. Den er naturligvis stivt satt opp, det er jo tross alt både en familiebil og en racerbil. Og med 4Motion fungerer den utmerket som en helårsbil i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: VW

Den gode nyheten for alle entusiaster er at biler som Golf R har blitt mye billigere som følge av effektavgiften gradvis er fjernet. Over 100.000 kroner avgiftskroner er skrelt bort. Da begynner prisen å nærme seg noe hvermansen har råd til. Startprisen er så «lav» som 552.500 kroner, nærmest en gi bort pris for en bil med så mye krefter.

I Norge er det DSG som gjelder. Varianten med seks trinns manuell kasse blir betydelig dyrere på grunn av høyere utslipp og dermed høyere avgifter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hegnar.no

Har man ikke råd til en R kan man like gjerne kjøpe en GTI, selve ikonet med historie tilbake til 70-tallet.  Hk-antallet i siste utgave er jekket opp til 245, noe som betyr at sprinten 0-100 km/t tar 6,2 sekunder. Vi kjørte GTI både med DSG og manuell kasse. Begge har sin sjarme. I Norge vil nok ca 90 prosent gå for DSG-varianten, som girer kjappere og bedre enn de fleste, mens noen hardcore entusiaster ikke vil ha annet enn manuell kasse.

Også GTI har opplevd betydelige priskutt de siste årene, men ikke på langt nær så mye som R. Nå er startprisen på 426.900 kroner med manuelt gir og 437.900 med DSG.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Golf R og GTI demonstrerer den herlige bredden i Golf-programmet, som i Norge domineres av e-Golf og plug in-varianten GTE. (Vi kommer tilbake med en egen artikkel om de to sistnevnte)

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet som VWs gjest

(Du finner flere bilder under faktarammen)

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Foto: VW

Foto: VW