Motor

Her er Skodas kommende el-SUV

Skoda viser frem sin første elbil. Vi har «opplevd» den.

Foto: Skoda

Foto: Skoda

Artikkel av: Øystein Byberg
18. april 2017 - 13:18

Det er en historisk dag for Skoda. For første gang viser den tsjekkiske bilprodusenten frem en elektrisk bil. Det skjer på bilmessen i Shanghai i Kina. Riktignok er det foreløpig bare snakk om en konseptbil, VISION E, da produksjonsmodellen først er på markedet i 2020, men bilen viser klart hvordan Skoda ser for seg sin første elektriske bil.

Vi har allerede tatt en nærmere titt på bilen. På et pressearrangement i Oslo fikk vi en virtuell opplevelse av bilen. Med VR-briller fikk vi sett både på bilen utvendig og vi fikk oss en «kjøretur» bak rattet på bilen. Spennende, er ordet som er mest dekkende for bilen.

Utseendemessig synes vi den ligner på Mercedes GLC Coupé.

Den fremtidsrettede bilen kombinerer høy sitteposisjon som kjennetegner SUV-er med de praktiske egenskapene til en kombi, samt en coupé-lignende taklinje som utstråler sportslighet.

VISION E er basert på Volkswagen Groups modulære elbilplattform (MEB) og er utstyrt med to elmotorer som til sammen yter 306 hestekrefter. VISION E gir god akselerasjon helt opp til toppfarten på 180 km/t. Takket være litium-ion batteripakken og et intelligent system for regenerering av energi har VISION E en rekkevidde på inntil 500 kilometer.

Foto: Skoda

- Norge er et verdensledende marked for elektriske biler. Vi ser vi veldig frem til elektrifiseringen av Skoda sin modellportefølje. Ved å kombinere de klassiske Skoda-kvalitetene som god plass, smarte løsninger og gunstige priser med ny teknologi, er vi sikre på at vi også i fremtiden vil ha biler som er veldig attraktive i det norske markedet, sier  Skoda-direktør i Norge, Thomas Meiner, i en melding.

Under tirsdagens arrangement ble det opplyst at prisen på den endelige modellen vil ligge noe under konkurrentene. 

VISION E er 4,69 meter lang, 1,92 meter bred og 1,59 meter høy. Akselavstanden er på hele 2,85 meter. Korte overheng betyr svært god innvendig plass.  

- De siste årene har vi vist frem en rekke konseptbiler som viser veien for Skoda fremover. Med VISION E presenterer vi neste skritt på veien mot et fremtidsrettet design, forteller sjef for eksteriørdesign hos Skoda, Karl Neuhold.

VISION E er klar for induksjonslading. Ved hjelp av en ladematte som for eksempel kan plasseres i garasjen, vil bilen lades uten bruk av ledninger. VISION E kan også hurtiglades inntil 80 prosent batterikapasiteten på kun 30 minutter.

- VISION E-konseptet oppnår det som kreves for å være en nivå 3 selvkjørende bil. Den kan kjøre av seg selv i kø, gjennomføre motorveietapper med autopilot, holde seg i kjørefeltet og gjennomføre unnamanøvrer, forbikjøringer og parkere på egen hånd, forteller produktsjef hos Skoda Norge, Silje B. Utaker. Alt dette er mulig ved hjelp av en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikkbildet.

Elektrisk mobilitet spiller en nøkkelrolle i selskapets vekststrategi, og Skoda vil ha fem helelektriske biler i sin portefølje innen 2025. Da skal også hver fjerde Skoda-modell som selges enten være en ladbar hybrid eller en elbil.